Joel Malmström: "Jag vill inte att vi förlorar för att vi inte orkar"
2021-09-09 11:14
Avesta BK:s J18 headcoach i vinter blir Joel Malmström. Foto: Per Lindgren.

Avesta BK har gjort klart med ny huvudtränare för J18-laget säsongen 2021–22. Det är Joel Malmström, 29, som kommer leda laget tillsammans med Niclas Hero och målvaktstränaren Johan Anderstedt.

-Jag började säsongen 2013–14 som tränare i IK Huges 02-lag. Sedan var jag där i tre säsonger, och tog sedan över som huvudansvarig i J18 Strömsbro IF, och sedan har jag varit i Team Gävle tre säsonger. Förra säsongen var jag i Sandvikens J20, men den säsongen blev ju avbruten och så, säger Malmström om sin tränarkarriär.

Joel Malmström är uppvuxen i Avesta, men har de senaste åren varit bosatt i Gävle, innan han sedan en tid har Norberg som hemort.

-Det var på grund av familjesituationen, jag flyttade dit. Jag jobbar på Centralskolan i Norberg, säger han.

Vad anser du vara den största framgången du haft, med de lag du tränat?

-Jag skulle säga att det är med IK Huge, där vi kunde forma spelare till TV-pucken, och från den årskullen fick vi med tre spelare från vårt lag. Julius Hollinder, Sebastian Swing, den tredje kommer jag inte ihåg. Julius spelar nu i Valbo J20 Elit och Sebastian spelar i Strömsbro J20.

Joel Malmström har själv spelat i Avesta BK upp till U16. Sedan blev det spel i Hedemora SK, innan han valde att lägga ner den aktiva spelarkarriären för att istället bli tränare.

-Jag spelade på den nivån där det var på hobbyverksamhet, i stort sett division 3. Sedan tyckte jag det var roligare att lägga fokus på utveckling av spelare, än att utvecklas själv. Det föll sig rätt naturligt.

Sedan nästan tre veckor tillbaka har laget tränat på is. Joel känner sig trygg tillsammans med den övriga ledarstaben.

-Jag tycker det har funkat bra. Vi börjar komma in i det. Det har varit nytt för mig i början, dels hur laget spelar och vilket material vi har eftersom jag inte har sett grabbarna spela tidigare. Det har varit nytt, och jag har fått en överblick över planeringen av säsongen.

Förra säsongen blev som bekant bara en avkortad sådan på grund av pandemin. J18-laget hann endast spela sex matcher, och man vann två av dessa. Nu har en hel del nya spelare kommit in laget, och Malmström tycker att man kan ställa upp med ett slagkraftigt lag i vinter. En indikation på det var att man den gångna helgen vann en träningsmatch mot Knivsta.

-Det känns som vi har ett lag som är villiga att jobba för varandra ute på isen. Det som var extra positivt var surret i båset och ute på isen, redan för att vara första matchen. Att vi diskuterar byten, vi utvärderar och gav varandra feedback, och gjorde det på ett schysst sätt. Hela tiden för att höja varandra.

Är det någon eller några spelare du tror kommer bli nyckelspelare i vinter?

-Vi har ett skickligt lag tycker jag. Jag tror de flesta kommer att kunna kliva fram och vara avgörande. Det är svårt att säga redan nu. Jag tror att Olle (Westlund) kommer vara en av våra tunga pjäser. Han är en av våra viktiga backar, med sitt lugn och mognad i spelet. Jag tror att han också kommer att smitta över till de övriga backarna också, med lugnet. Han tror jag kommer bli en viktig spelare för oss i vinter.

Har du följt något hur det gått för Avesta A-lag och juniorlag de senaste säsongerna?

-Ja, lite. Framförallt juniorlagen, och vi hade ABK i J20-serien. Men vi hann aldrig mötas på grund av pandemin. Sedan när jag tränat Team Gävle och Strömsbro, så har jag haft lite koll. Men den här generationen har jag inte så bra koll på.

För J18-laget ligger seriepremiären drygt två veckor bort, när man bortamöter Orsa. Allt handlar inte bara om att vinna matcher, utan också lika mycket att ta kliv framåt som hockeyspelare, säger Joel.

-Målsättningen är att ta oss så långt vi kan, och att alla kommer att utvecklas så mycket som möjligt, det är min personliga målsättning. Och så klart att vinna varje match är prio, det är lagets stora målsättning. Jag vill inte att vi ska förlora att vi inte orkar. Vi ska vara med i varje match, och man kan acceptera att förlora mot ett lag som är bättre, men det ska inte vara på grund att vi slarvar och inte har orken en hel match.

En steg i förberedelserna inför vinterns seriespel, är att man på lördag reser till Eskilstuna för spel i en cup. Där kommer man att spela tre matcher, och bland annat möta Örebro Hockey och Hammarby IF.

-Målet med cupen är att vi ska spela så bra hockey som möjligt, utifrån från det vi har gått igenom, eftersom vi har vår spelidé. Det är klart att vi ska vinna matcherna också. Det viktiga är inte att vi ska vara på topp nu, utan när serien börjar. Det är mer att se var vi står mot andra lag, och få lite träningsmatcher i benen, avslutar Joel Malmström.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47