J20 division 1. Avesta utan chans mot Strömsbro
2020-01-25 16:24
Avestatränaren Pelle Swärd ville inte lyfta fram någon enskild spelare efter 1-8 hemma mot Strömsbro IF. Foto: Privat.
Det var upplagt för en jämn match mellan mittenlagen Avesta BK och Strömsbro IF i Avestahallen. Men sanningen skulle visa sig gästande Strömsbro var klassen bättre och kunde ta hem en solklar 8-1-seger.
-De är bra, men inte så här bra. Så här mycket ska inte skilja lagen åt, konstaterade Avestatränaren Pelle Swärd.
Gästerna rivstartade och tog ledningen med 0-1 redan efter tolv sekunder. Dryga sju minuter in i perioden hade gästrikarna skaffat sig en klar 0-3-ledning. ABK ryckte upp sig i andra perioden, mycket tack vare Strömsbro drog på sig mängder av utvisningar, men närmare än Isak Rundblads 1-3 reducering kom inte hemmalaget. "BK" öppnade lovande i tredje men utan få in något mål, i stället ökade Strömsbro på till 1-4 vilket tog luften ur ABK.

Swärd tar på sig att laget inte var beredda i matchinledningen.
-Jag har som uppgift de ska vara startklara och det är de inte. Det är dåligt av mig.
Att ligga under med 0-3 mot ett så spelskickligt lag som Strömsbro är förstås svårt att hämta in.
Vad kunde ni gjort bättre?
-Allting. De är duktiga på skridskorna och vi skulle hålla närheten på de hela tiden. Vi skulle vara på rätt sida pucken över hela banan och inte släppa två mot ett, och tre mot två lägen.

Hemmalaget lyckades ändå jobba sig in i matchen och slutet av första perioden var jämn.
-Vi hade häng på de och skapade chanser.
ABK fortsatte hålla uppe spelet i andra perioden, mycket tack vare gästerna drog på sig sju stycken tvåminutare. Två gånger fick Avesta också spela fem mot tre men utan utdelning.
-De utvisningarna förtjänar man få med sig också. Vi hade lite fart på grejerna då. Vi hade några lägen med öppen bur.
Även om det inte blev utdelning i 5/3-spelet lyckades man förvalta ett fem mot fyra läge när backen Isak Rundblad prickade rätt vid Johannes Eliassons första stolpe. Målet betydde 1-3 drygt halvvägs in i andra perioden.

Hemmalaget gick in mer på kroppen och var först på puckarna. Jesper Avelin och Edvin Karlsson hade möjligheter ytterligare att krympa underläget i slutet av perioden men utan hitta rätt.

-Vi gör en bra andra period och början av tredje, säger Swärd.

Men det var Strömsbros Filip Åkerlund som kom att avgöra matchen med sitt 1-4-mål efter 3.24 i tredje perioden.
-Då går luften ur oss, konstaterar Pelle Swärdh.
Johan Stenberg ökade på till 1-5 efter Strömsbro rullat upp ABK:s försvar. Drygt halvvägs in i perioden inom loppet av 1,24 minuter kom tre snabba mål från "Rallarbo" vilket betydde svidande 1-8 i baken.
-Man kan inte snacka bort resultatet, vi möter ett bra lag i dag, säger Swärdh.

I slutet av tredje perioden fick backen Julian Winlöf-Palm en smäll på ena handleden och fick föras till lasarettet för undersökning.

Avesta BK, som halkade ner till sjätteplats i tabellen, möter i nästa omgång tabelltvåan Häradsbygdens Sportsällskap på bortaplan.

Avesta BK-Strömsbro IF 1-8 (0-3, 1-0, 0-5)
Första perioden: 0-1 (:12) Marcus Jacobsson (Charlie Abrahamsson, Svante Sundin), 0-2 (2:05) Sebastian Nordström (Filip Åkerblom, Loke Nordli), 0-3 (7:13) Marcus Jacobsson (Charlie Abrahamsson, Johan Stenberg).
Andra perioden: 1-3 (12:08) Isak Rundblad (Gustaf Hermansson), spel fem mot fyra.
Tredje perioden: 1-4 (3:24) Filip Åkerlund (Rasmus Gudmunds), 1-5 (4:21) Johan Stenberg (Samuel Wall, Loke Nordli), 1-6 (10:35) Carl Svensson (asmus Gudmunds), 1-7 (11:38) Herman Belin (Martin Grip), 1-8 11:59) Sebastian Nordström (Hugo Wedmark-Hermansson, Filip Åkerlund).
Skott: 36-37 (6-16, 18-6, 12-18).
Utv, Avesta: 5x2. Strömsbro: 8x2, 1x10.
Domare: Björn Kjellberg.
Publik: ca 60 (Avestahallen).

Avesta BK:
Målvakt: Johan Trång (Jesper Larsson)
Backpar: Samuel Bjurling, Gustaf Hermansson-Hampus Wiklund, Julian Winlöf-Palm-Isak Rundblad, Viktor Eliasson-Oliver Ahlberg.
Forwards: Viggo Meerits, Melvin Könönen, Jesper Avelin-Christopher Gustafsson, Zacarias Ridderstam, Alex Ahlbäck-Erik Lindgren, Edvin Karlsson, Joakim Nordqvist.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47