Bortaseger i J20-premiären
2019-10-19 20:52
Zackrias Ridderstam, stod för en stark insats mot Säters IF/SSIF. Foto: Lena Hallström (arkiv).

Premiären är avklarad för Avestas J20 lag i division 1. Det blev en lyckad sådan, då det blev seger, 5-3 på bortais mot Säters IF/SSIF.

-Säter är ett spelande lag, och det är ett bra lag vi möter, säger en märkbart nöjd Pelle Svärd, huvudtränare i Avesta BK, efter matchen.

Efter den första perioden som hemmalaget vann med 1-0, så vände ABK på steken i andra perioden, och skaffade sig en ledning som man inte skulle släppa. Matchavgörandet kom från en av Avestas bästa spelare, Zackarias Riddersta, som i slutsekunderna av den tredje perioden skickade in 3-5 i tom kasse.

-I första perioden hade vi jättemycket lägen och tog returerna, men de hade en duktig målvakt. Det böljade fram och tillbaka. Men vi sa inför andra perioden, om vi har tålamod så kommer målen, säger Avesta-tränaren.

Julian Winlöf-Palm ombesörjde 1-1 kvitteringen, och två ytterligare ABK mål i mittperioden betydde ABK-ledning 1-3, innan SSIF kunde reducera till 2-3.

-Vi fick mer trafik framför deras målvakt. Han håller inte uppe spelat hela tiden. Sedan hade vi mer trafik, och tog smartare avslut, säger Pelle Svärdh, om mellanrundan.

Vad sa inför tredje perioden?

-Vi sa att fortsätta jobba och inte fuska med någonting, för då skulle vi bli straffade.

Efter det att Anton Block utökat Avestas ledning till 2-4, blev det en spännande avslutning. Med två och en halv minut kvar reducerade Hannes Andersson till 3-4. Med mindre än en minut kvar, fick Avesta också en utvisning, men man kunde knyta ihop ledningen. Lämpligtvis var det en av isens främsta spelare, Zackarias Ridderstam, som kunde sätta spiken i kistan, 3-5 i tom kasse.

-”Zacke” gjorde en grym match. Jag tycker annars att det inte var någon fara alls i slutet, de skapade ingen kvitteringschans. Jag kände mig lugn. Vi har bra forwards som blockar skott och är i skottlinjen. Vi gjorde ett jättebra försvarsjobb hela vägen in, konstaterar Pelle Swärdh.

I ABK förtjänar Zackarias Ridderstam, Anton Block och Samuel Eriksson ett extra plus.

-Men alla gör det riktigt bra, och ingen faller ur ramen, säger Swärdh.

Nästa lördag, väntar Surahammar på hemmaplan.

Säters IF/SSIF-Avesta BK 3-5 (1-0, 1-3, 1-2)

Mål: Säter: Willy Björkman, Oscar Johansson, Hannes Andersson Avesta: Zackarias Ridderstam 2, Julian Winlöf-Palm, Leighton Desjarlis, Anton Block.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47