J20 division 1. Avesta briljerade mot Häradsbygden
2023-02-04 19:19
Avestas Malte Råberg (höger) gjorde en mycket solid insats i sin första match i Avesta BK. Foto: Olov Lindgren

J20 1 A Västra. Avesta BK gjorde en övertygande insats i hemmamötet mot tabelltrean Häradsbygden och kunde vinna med klara 7-3 (3-2, 3-1, 1-0).

Avesta visade stundtals upp ett fint offensivt spel och när samtidigt Casper Nilsmats spelade säkert i kassen blev segern till slut säker.

Tremålssskytt blev Arwid Forsman, medans Felix Lilja gjorde två kassar och Elias Malmberg och Malte Råberg varsitt.

19-årige smålänningen Malte Råberg gjorde sin första match i Avesta BK efter tidigare under säsongen spelat drygt 2o matcher IF Troja Ljungbys J20-lag. Att han hamnade i Avesta beror på hans mamma kommer från stan och att han har tankar på röra på sig till nästa säsong.

-Jag funderar lite inför nästa säsong. Det skulle vara kul flytta lite längre upp och träffa min mamma lite mer. Jag har en kompis i Linköping också, och lite släkt här uppe.

-Jag hörde av mig till dom (Avesta BK) och kollade lite om jag kunde prova med de. Jag har provtränat en vecka med A-laget några gånger och med J-laget, säger Råberg som kommer avsluta säsongen i Troja Ljungby, innan han eventuellt återvänder till ABK efter säsongen.

-Jag kommer spela klart i Troja/Ljungby, så det blir bara en match i Avesta.

Storväxte Malte Råberg fick mycket istid både i powerplay, boxplay och spel fem mot fem. Han hann med att visa upp både pondus och stor spelskicklighet. Samtidigt tog hand hand om många tekningar och fick även göra ett mål i matchen.

-Det var jättekul att spela. Grabbarna har välkomnat mig väldigt bra, och jag känner att jag tog för mig på isen. Spelade fysiskt och höll i pucken bra, och lade några fina passningar.

Någon koll på laget innan hade han inte, och även föreningen i stort visste han inte så mycket om.

-Jag vet inte jättemycket, mer än hur de ligger till i serien. Men jag måste säga det är verkligen en fin grupp som de har.

Avesta klättrade upp till en sjunde plats i tabellen, med fyra matcher kvar att spela. I nästa omgång , lördagen den 11 februari, väntar tabelltvåan Hofors HC på bortaplan.

.Text: Olov Lindgren

Avesta BK-Häradsbygdens SS 7-3 (3-2, 3-1, 1-0)

Första perioden: 1-0 (2.26) Arwid Forsman (Villiam Lederud, Hampus Wiklund), 1-1 (8.24) Erik Norström (Wilmer Spång, Noel Manner) spel fem mot fyra, 2-1 (11.06) Arwid Forsman (Hampus Wiklund, Malte Råberg), 3-1 (15.07) Elias Malmberg (Felix Lilja), 3-2 (19.22) Axel Brisell (Alvin Holmström).

Andra perioden: 4-2 (2-24) Malte Råberg (Villiam Lederud, Arwid Forsman) spel fem mot fyra, 5-2 (11.38) Felix Lilja (Elias Malmberg, Viktor Eliasson), 5-3 (15.56) Vigor Fridén (Alexander Olsson, Oskar Håkansson) spel fem mot fyra, 6-3 (19.40) Arwid Forsman (Hampus Wiklund, Fred Ingeson).

Tredje perioden: 7-3 (1.38) Felix Lilja.

Utv, Avesta: 8x2. HSS: 1x20, 4x2.

Domare: David Bång-Hisvåls.

Publik: 44 (Avestahallen)

Avesta BK:

Målvakt: Casper Nilsmats (Markus Mattsson)

Förstafemman:

Fred Ingeson, Hampus Wiklund, Arwid Forsman, Malte Råberg, Villiam Lederud.

Andrafemman:

Robin Leijd, Olle Westlund, Zacarias Ridderstam, Isac Ihrfors, William Joahnsson.

Tredjefemman:

Elias Berglund, Elias Malmberg, Viktor Eliasson, Felix Lilja