Målrikt när Kvarnsvedens GoIF IK vann efter straffar
2022-12-03 18:30
Villiam Lederuds snygga straffmål räckte tyvärr inte till för att Avesta BK skulle knipa bonuspoängen mot Kvarnsveden. Foto: Niklas Bergström

J20 division 1. Det har gått drygt en och en halv månad sedan Avesta vann premiären hemma mot Hille/Åbyggeby. Sedan har "BK" haft en tyngre period med sju raka förluster.

Men när ABK mötte Kvarnsveden på bortais i Borlänge Ishall var det dock riktigt nära att vi skulle spräcka den långa förlustsviten. Med fem minuter kvar av tredje perioden hade Avesta ledningen med 6-4. Men hemmalaget kom igen och kunde kvittera till 6-6 att ta matchen till en mållös förlängning. I straffavgörandet drog sedan Kvarnsveden det längsta strået och Isac Larssons mål i tredje straffomgången gav hemmalaget bonuspoängen.

-Stundtals gör vi det bra och skapar mycket chanser, men pucken trillar inte in, säger Avestas lagkapten Olle Westlund.

Avesta vann skotten med klara 55-37, och hade ledningen med två mål vid tre tillfällen i matchen, men kunde tyvärr inte knyta till säcken. När Erik Lindgren gjort 6-4 med fem minuter kvar av tredje trodde många på Avestaseger. Men Kvarnsveden fick utdelning på sitt tryck i slutet av matchen och reduceringen till 5-6 kom med tre minuter kvar i powerplay, och efter en timeout kvitterade Kvarnsveden till 6-6 med 1.15 minuter kvar.

-De hade mycket press och vi fick inte ut pucken, säger Westlund.

I en jämn förlängning hade båda lagen en del chanser men utan att göra mål. I straffavgörandet blev Villiam Lederud Avestas enda målskytt.

-Det var bra straffar från alla i vårt lag, säger Westlund som inte vill klandra någon av de som missade sina straffar.

Olle Westlund, som igår var med att vinna borta mot IFK Hallsberg i A-laget, kände sig lite trött efter gårdagens tillställning men hittade snart matchtempot i dagens match.

-Det gick snabbt komma in i det. Det var roligt igår och kul att få spela. Jag var inställd på att vinna idag, säger Westlund inte alltför besviken efter bara fått med sig en poäng hem från Borlänge.

När serien nått halvvägs ligger Avesta kvar på nionde plats med bara fyra inspelade poäng. Trots den magra poängskörden menar Olle Westlund man ändå stått upp bra.

-Jag tycker vi har varit med i de flesta matcherna. Men det gäller att sätta chanserna. Idag skjuter vi mycket men får inte in pucken, avslutar han.

Inte förrän den 6 januari spelar Avesta nästa match, när man möter Hille/Åbyggeby IK på hemmaplan.

Text: Olov Lindgren

Kvarnsvedens GoIF IK-Avesta BK 7-6 e.str (2-4, 0-0, 4-2, 0-0, 1-0)

Första perioden: 1-0 (9:56) Elliot Fagerås (Gustav Edhner, Elliot Ekholm), 2-0 (11:08) Isac Larsson (Oliver Vestberg, William Hult), 2-1 (12:42) Casper Harjula (Elias Berglund), 2-2 (13:38) Arwid Forsman, 2-3 (14:01) Isac Ihrfors, 2-4 (15:47) Albin Engström.

Tredje perioden: 3-4 (3:01) Isac Ihrfors (Oliver Vestberg) spel fyra mot fem, 3-5 (4:01) Oskar Skog (Oliver Ahlberg, Isac Ihrfors) spel fem mot fyra, 4-5 (7:25) William Hult (Oskar Hagberg, Elliot Ekholm), 4-6 (14:54) Erik Lindgren (Oskar Skog, Isac Ihrfors), 5-6 (16:58) Isac Larsson (Elliot Ekholm, Oscar Johansen), spel fem mot fyra, 6-6 (18:45) Elliot Fagerås (Felix Norling).

Straffar: 7-6 (GWS) Isac Larsson

Skott: 37-55 (12-20, 4-20, 15-13, 5-2, 1-0)

Utv, Kvarnsveden: 7x2. Avesta: 3x2.

Domare: Isac Manner.

Publik: Ingen uppgift (Borlänge Ishall).

Avesta BK: Emil Rautsila (William Anderstedt)-Hampus Wiklund, Oliver Ahlberg, Isac Ihrfors, Oskar Skog, Erik Lindgren-Elias Bergström, Pontus Bergström, Villiam Lederud, Casper Harjula, Wiggo Karlsson Englöf-Olle Westlund, Robin Leijd, Arwid Forsman, Viktor Eliasson, Albin Engström.