J20. Seger i premiären mot Hille/Åbyggeby
2022-10-15 19:08
Avestas powerforward Julian Winlöf-Palm i närkamp med en Hille/Åbyggeby spelare. Foto: Per Lindgren.

Under lördagseftermiddagen spelade J20 sin första seriematch, när man i Avesta ishall mötte Hille/Åbyggeby IF. Avesta BK tog en bergsäker seger, när man vann med hela 10-1.

-Vi spelar hyfsat i alla perioder. Lite slarv kanske, men det är första seriematchen tillsammans för säsongen. Skönt att få in tio mål också, säger Julian Winlöf-Palm, som var en av hemmalagets tvåmålskyttar.

Även andra femmans William Johansson gjorde två mål i matchen. I övrigt visade man bredd med totalt sex olika målskyttar. Matchen som sådan är inte så mycket att skriva om, då Avesta till stora delar ägde spelet matchen igenom.

ABK kom till spel med i stora delar det lag som kommer att representera J20 i vinter. Saknades gjorde Isac Ihrfors.

I den första perioden, dominerade vi stort. Speciellt första åtta minuterna, då man gick fram till 3-0.

Redan efter dryga tre minuter, kunde Pontus Bergström ge Avesta ledningen med 1-0 i powerplay, när han placerad bakom mål lyckades hitta nätet.

Några minuter senare, var det Julian Winlöf-Palm, som kunde slå in en målvaktsretur bakom Hilles målvakt, 2-0. Ett passivt spelande bortalag, blev frånåkta av ett piggt spelande BK, som innan åtta minuter var spelade, också gjorde 3-0 genom Robin Leijd. En timeout från H/Å, gjorde att man jämnande ut spelet och sista halvan var det relativt jämt spel, även om Avesta försvarade sig bra.

-Jag tycker vi är överlägsna första tjugo. De (Hille) kom inte till så mycket, och vi stängde igen de bra. I andra gick vi ner lite, när det gick så lätt i första, säger Julian ”Julle” Winlöf Palm.

För då kunde ABK inte riktigt hålla uppe samma nivå som i första perioden. Hille kunde tidigt reducera till 3-1. Men Avestas replik kom minuten senare när Julian Winlöf Palm, med sitt andra mål utökade till 4-1, med ett skott som verkade ta i stolpen, men domaren godkände målet.

-Den tog i stolpen, och sedan in via ribban in i nättaket, säger målskytten.

I en period med ett böljande spel, kunde Avestas Felix Lilja med ett handledsskott skicka in pucken till 5-1. Avesta visade upp en bra effektivitet som på sina åtta skott, gjorde tre mål. William Johansson kunde med tre sekunder kvar spä på ledningen till 6-1.

Den tredje perioden kontrollerade Avesta spelet och behövde inte spela på max, mot ett uppgivet Hille/Åbyggeby.

-Då stänger vi ner matchen helt, och i stort sett spelar av matchen, säger Julian Winlöf Palm, som kommer vara en av de bärande spelarna i J20-laget.

-Ja det skulle jag säga. Det är mycket ansvar nu när man är äldst, och man får visa vägen.

Vad har du säga om J20-laget?

-Jag tycker vi har ett bra spel, och ett lag med många hungriga killar som vill slå sig in laget. Det kommer bli spännande, säger Winlöf-Palm, om den kommande säsongen.

Avestas mål i perioden gjordes av Villiam Lederud i powerplay, 7-1 (11.21), och Arwid Forsman, fint framspelad av Erik Lindgren, till 8-1 (13.12). I slutminuten gjorde vi ytterligare två mål, genom William Johansson och Oskar Skog, fram till slutresultatet 10-1.

Avestas assisterande tränare Albin Hurtig ger sin syn på matchen:

-Kul att få göra tio mål. Äntligen skönt att få börja serien. Vi har väntat länge, och det syntes att grabbarna var taggade därute. Riktigt kul att se. Det var lite upp och ner spelmässigt, för vi har inte riktigt hunnit träna klart med spelidén. Det syns att de försöker, och vill och det är huvudsaken, tycker jag och Joel (Malmström). Vi sätter några snabba puckar, men det klassiska... det är alltid svårt att leda med 3-0, men vi sköter det ganska bra. Jag tycker att vi styr hela matchen. Det var en laginsats. Kanske jag kan ge en extra eloge till Markus Mattsson i målet, som har hyfsat lite att göra, men när det hettar till så är han på hugget och gör det han ska.

I nästa omgång, lördagen den 22 oktober, väntar bortamatch mot SLHC/HHC/OHC.

Avesta BK-Hille/Åbyggeby IK 10-1 (3-0, 3-1, 4-0)

Första perioden: 1-0 (3.43) Pontus Bergström (Villiam Lederud) spel fem mot fyra, 2-0 (6.19) Julian Winlöf Palm (Oskar Skog, Viktor Lyckman), 3-0 (7.32) Robin Leijd (Wiggo Karlsson-Englöf, William Johansson).

Andra perioden: 3-1 (1.11) Fabian Lindqvist Lilja (Angelo Lundvik, Rasmus Björk), 4-1 (2.10) Julian Winlöf Palm (Oskar Skog), 5-1 (14.00) Felix Lilja (Wiggo Karlsson-Englöf, William Johansson, 6-1 (19.57) William Johansson (Olle Westlund, Felix Lilja).

Tredje perioden: 7-1 (11.21) Villiam Lederud (Robin Lejid, Erik Lindgren) spel fem mot fyra, 8-1 (13.12) Arwid Forsman (Erik Lindgren), 9-1 (19.11) William Johansson (Villiam Lederud, Wiggo Karlsson-Englöf), 10-1 (19.43) Oskar Skog (Julian Winlöf-Palm, Albin Engström).

Domare: Isac Manner

Publik: Ca 60 (Avestahallen).

Avesta BK: Markus Mattsson (William Anderstedt)-Simon Dalén, Sebastian Lindkvist, Erik Lindgren, Arwid Forsman, Villiam Lederud-Pontus Bergström, Robin Leijd, Wiggo Karlsson Englöf, William Johansson, Felix Lilja-Olle Westlund, Viktor Lyckman, Oskar Skog, Julian Winlöf-Palm, Albin Engström-Texas Löwdin, Albin Bäckström, Anton Eriksson.