Storseger för Avesta mot Hedemora
2021-10-06 21:52
Viktor Eliasson en av många skickliga forwards i ett Avesta som körde över Hedemora. Foto: Per Lindgren.

Avesta BK:s J20-lag var klassen bättre än Hedemora SK. Matchen, som aldrig blev någon riktig sådan, därtill var ABK för överlägsna.

-Vi spelar bra, och alla jobbar stenhårt, säger Viktor Eliasson, center i tredje femman, efter derbysegern som slutade 8-2 (3-1, 3-1, 2-0).

ABK stod framför allt i de två första perioderna för en bra hockey. I och för sig kanske HSK inte var någon värdemätare, därtill var de ett nummer för små i den här matchen.

Även om Hedemora tog ledningen efter dryga sex minuter med 0-1, var det inget snack om vilket lag som skulle vinna. Ett passivt HSK släppte in Avesta i anfallszon, som tämligen ostört fick parkera framför ex-Avesta BK målisen Malte Eriksson som stred tappert.

-Vi kände att vi hade spelet, och det var ganska lugnt, även om de tog ledningen säger Viktor Eliasson, och fortsätter:

-Vi har pucken hela matchen, och skjuter 75 skott, och det kanske är lite dåligt att bara göra åtta stycken. Jag tycker Hedemora spelade ganska mycket på kropp, och gick bort sig mycket.

Den andra perioden fortsatte med närapå lika stor dominans från Avesta, och 4-1 kom tidigt i perioden, från Viktor Eliasson.

-Det kommer ett skott, och deras målvakt släpper ganska många returer, så det är bara att vänta, säger 18-åringen, om sitt mål.

Innan perioden var över hade Oliver Ahlberg och Hampus Wiklund utökat till 6-1, innan gästernas tvåmålsskytt Albin Engström reducerade till 6-2.

Spelkvaliteten sjönk lite i den tredje perioden, vilket ändå inte förhindrade hemmalagets Erik Lindgren, att göra, både 7-2 och 8-2. ABK:s #10 som därmed stod för ett hattrick i matchen.

Efter 7-2 i premiären mot Skutskär, följde nu ABK upp med 8-2 i derbyt mot Hedemora.

Avestatränaren Niclas Hero, var glad över vinsten, men ansåg att det finns saker som kan bli bättre.

-Stundtals spelade vi bra. Men vi kan bättre. Ibland går det lite långsamt, och vi hittar inte passningarna, säger han.

För Viktor Eliasson var det en lite speciell match, med tanke på att han kommer från Hedemora. Han tillhör inte de största spelarna i laget, men uppväger det med en skridskoåkning utöver det vanliga. Det skulle inte förvåna om han snart får testa spel i A-laget.

-Jag har börjat träna med de, de senaste veckorna. Det känns bättre och bättre. Jag har känt mig pigg på träningarna i veckan, så det var skönt idag.

På lördag väntar bortamatch mot mittenlaget Sandvikens IK, och Viktor Eliasson är optimistisk.

-Jag antar de är ganska bra. Men vi har chansen vinna alla matcher.

Matchfakta:

J20. Avesta BK-Hedemora SK 8-2 (3-1, 3-1, 2-0)

Första perioden: 0-1 (6.37) Albin Engström (Emil Goude), 1-1 (7.06) Viggo Meerits, 2-1 (8.38) Erik Lindgren, 3-1 5/4 (18.10) Julian Vinlöf-Palm (Erik Lindgren, Hampus Wiklund)

Andra perioden: 4-1 (22.54) Viktor Eliasson (Erik Lindgren), 5-1 5/4 (33.47) Oliver Ahlberg (Viktor Eliasson), 6-1 (37.28) Hampus Wiklund (Julian Vinlöf-Palm), 6-2 (39.32) Albin Engström

Tredje perioden: 7-2 (58.30) Erik Lindgren (Oliver Ahlberg), 8-2 (59.19) Erik Lindgren (Filip Ström).

Domare: Oliver Lundin Hellbacken

Publik: Ca 70 (Avesta ishall)

ABK: Jesper Larsson(William Anderstedt)-Filip Ström, Isak Rundblad, Viggo Meerits, Cristopher Gustafsson, Isac Ihrfors-Oliver Ahlberg, Hampus Wiklund, Julian Vinlöf-Palm, Edvin Karlsson, Erik Millberg-Simon Dalén, Erik Lindgren, Viktor Eliasson, William Johansson-Anton Schwieler Vilén.