Niclas Hero inför säsongen med J20
2021-09-29 14:09
J20-lagets tränare Nicklas Hero tror på en bra säsong. FOTO: Per Lindgren.

Avesta BK:s J20-lag drar på lördag i gång säsongen, när man bortamöter Skutskärs SK.

Huvudtränaren Nicklas Hero vill summera försäsongen som okej (en vinst, två förluster).

-Jag tycker att den har varit rätt så bra. Vi hade det tufft i första matchen mot Sollentuna, även om vi var väl med de i 15 minuter. Senast mötte vi ett bra Strömsbro, där vi var ineffektiva.

Förra lördagen var det tilltänkt att man skulle genrepat med match mot Köping. Efter skador, sjukdomar och folk bortresta, totalt fattades det ett 10-tal spelare, gjorde att det inte var aktuellt att genomföra matchen.

”BK:s” J20-lag har skördat en del framgångar det senaste decenniet. Säsongerna 2013–14, och 14-15 spelade man i J20-elit, och säsongen 2018-19, kvalade man till elit. Efter det har det gått tyngre några år, och man har fått nöja sig vara ett mittenlag. Nu är målsättningen, lite högre, säger Hero.

-Min målsättning är att sluta topp 4. Vi har alla fräscha och tränade.

Vilka lag tror du kommer finnas i toppen?

-Jag tror att Strömsbro sticker ut. De har ett bra lag med ett A-lag som spelar i HockeyEttan. Malung brukar vara bra, men de har bytt serie. I övrigt är det jämna lag, och det kommer nog bli en jämn serie.

Att ta fram någon eller några som ska vara bärande spelare, vill ABK-tränaren inte göra. Istället är det kollektivet som ska prestera.

-Det är laget. Jesper Larsson i målet är vår viktigaste spelare. För man måste ha en bra målvakt för att vinna matcher. Vi har ett bra lag. Stommen är 03-spelare, som varit med flera år, och nu är J20-spelare på pappret.

Skutskär i premiären på lördag, vad tror du om den matchen?

-Jag vet ingenting om dem. Men de är nog relativt lika Kvarnsveden, och lever på några stycken. Jag tror att vi har stora chanser vinna!

Avesta kommer att resa till Skutskär med tre femmor, två målvakter och en extra spelare.

2 oktober kl 12.00 Skutskärs SK -Avesta BK (Skutskärs ishall).