J20 division 1. Förlust i Lugnets Ishall
2023-01-21 16:19
Avesta BK:s Felix Lilja menade det var en jämn tillställning mot Falu IF. Foto: Niklas Bergström

J20 1 A Västra. Avesta BK hade möjligheten att ta andra raka segern när vi mötte Falu IF i Lugnets Ishall. Men en 3-2-ledning inför tredje förvandlades till en tung 3-5-förlust där Falun avgjorde i slutsekunderna med att skicka in pucken i tom kasse efter Markus Mattsson lämnat buren.

-Det var en jämn match med bra spel, konstaterade Avestas LW Felix Lilja en stund efter slutsignalen.

Resultatet betyder vi ligger kvar på åttondeplats i tabellen.

Hemmalaget Falun skaffade sig en 2-0-ledning redan efter dryga sex minuter efter två mål från Charlie Forslund. Innan perioden var över reducerade Albin Engström till 1-2. I andra perioden kom Avesta tillbaka med två snabba mål inom loppet av 39 sekunder, som betydde både kvittering till 2-2 (Robin Leijd) och ledning med 3-2 (William Johansson).

I tredje fick vi en dålig start när Falun kvitterade till 3-3 i spel fem mot fyra. Hemmalaget var sedan starkast i fortsättningen av perioden, där Charlie Forslund med sitt tredje mål i matchen gjorde 4-3 på straff med dryga sju minuter kvar.

Avesta tog en timeout efter 16.38 i samband med en Faluutvisning, och plockade samtidigt Mattsson i kassen.

-Vi skulle lägga puckarna på mål och försöka få in den, säger Lilja om direktiven som också innehöll att kämpa till slutet.

Men någon kvitteringspuck kom aldrig utan i stället fick vi inkassera säsongens nionde förlust.

-Tyvärr lyckades vi inte, men det får vi göra i nästa match på onsdag hemma mot Ludvika/Smedjebacken, säger Lilja.

Hur såg spelet ut i tredje?

-Det var lite rörigt, men jag tycker vi ändå spelade bra och det gjorde vi faktiskt i varje period.

Avesta vann skotten med 34-24, men Falun hade bättre effektivitet. Vi fick alltså ingen revansch efter uddamålsförlusten (2-3) på hemmais i slutet av oktober i omgång fem.

ABK gjorde ändå en bra insats i Lugnets Ishall och höll jämna steg i målprotokollet mot tabellfemman.

-Det var en både tung och jämn match, säger 18-åringen som fick lämna planen poänglös.

Vilken tycker du var bäst i Avesta?

-Jag tycker faktiskt William Johansson var det.

Avesta möter i nästa omgång på onsdag Ludvika/Smedjebacken på hemmais.

Falu IF-Avesta BK 5-3 (2-1, 0-2, 3-0)

Första perioden: 1-0 (4.14) Charlie Forslund, 2-0 (6.19) Charlie Forslund (Neo Andersson), 2-1 (18.28) Albin Engström (Villiam Lederud, Arwid Forsman). Andra perioden: 2-2 (16.05) Robin Leijd (William Johansson), 2-3 (16.44) William Johansson (Robin Leijd). Tredje perioden: 3-3 (:50) 5/4 Neo Andersson (Charlie Forslund, Hugo Bäck), 4-3 (12.51) (PS) Charlie Forslund, 5-3 (19.44) ENG Andreas Eriksson.

Utv, FIF: 6x2. ABK: 7x2.

Domare: Björn Kjellberg.

Publik: 43 (Lugnets Ishall)

Avesta BK:

Målvakt: Markus Mattsson (Emil Rautsila)

Förstafemman: Hampus Wiklund, Viggo Meerits, Villiam Lederud, Arwid Forsman, Albin Engström.

Andrafemman: Oliver Ahlberg, Robin Leijd, Felix Lilja, Isac Ihrfors, William Johanson.

Tredjefemman: Fred Ingeson, Elias Malmberg, Viktor Eliasson, Wiggo Karlsson Englöf.