J20. Avesta avgjorde i tredje perioden mot Ludvika HF/Smedjebacken
2023-01-25 22:31
Albin Engströms Avesta BK gjorde en av säsongens bästa matcher i vinsten mot Ludvika/Smedjebacken. Foto: Per Lindgren.

Avestas J20-lag gjorde en bra tredje period, och gick från underläge 3-4, till seger 7-4 i onsdagskvällens hemmamatch mot Ludvika HF/Smedjebacken.

-Det är starkt av oss att komma tillbaka, när vi inte riktigt spelar vårt spel, säger en av Avestas målskyttar Albin Engström, kort efter slutsignalen.

ABK började matchen trevande, och Ludvika/Smedjebacken kunde gå fram till en 2-0 ledning efter första perioden.

-Det var en lite tung match i början. Trögt i första men vi kommer in i det bra till slut. Vi spelar slarvigt i mittzon, och spelar inte riktigt som vi vill. Men det blir bättre och bättre ju längre matchen går, säger Engström.

Målfarliga Villiam Lederud reducerade i andra perioden till 1-2, innan bortalaget igen skaffade sig en tvåmålsledning, innan Avesta gick ikapp till 3-3, bara för att se Ludvika med 59 sekunder kvar av perioden ta ledningen på nytt, 3-4.

Albin Engström kände ändå att man långt ifrån var ett slaget lag, även om man var i underläge.

-Vi visste vi kunde ta greppet, det gällde bara att lägga ner jobbet.

Den tredje perioden stod och vägde, innan Zacarias Ridderstam, med sin första match för säsongen i J20-laget, efter sju minuter kvitterade till 3-3, med ett tungt skott i powerplay. ABK började mala ner motståndet, och halvvägs in i perioden satte Oliver Ahlberg BK i ledningen för första gången, som betydde 4-3.

-Målskyttet lossnade till slut, jag tycker vi spelade bättre än de hela matchen. Vi kastar puckar på mål, och har trafik, säger Albin Engström, som sedan definitivt avgjorde matchen med sitt 6-4 mål. Hans nioende mål för säsongen.

-Jag fick en fin passning av Viktor Eliasson, som lägger den bakom ryggen och det var bara att nypa dit den, säger Hedemorasonen Albin Engström som gör sin första säsong i J20-laget.

-Det är skitkul, en skitbra grupp, och man har fort kommit in i det, säger 18-åringen.

Vad säger du om lagets säsong?

-Jag tycker vi alltid har haft ett bra glöd i laget, och spelat jättebra i majoriteten i matcherna. Det är bara det att målen inte har trillat in. Men jag känner att det har hänt något efter jul, och vi har något speciellt på gång.

Nästa match för Avesta är på lördag, när tabellfyran Skutskär står för motståndet på bortaplan.

Text: Per Lindgren.

Avesta BK-Ludvika HF/Smedjebacken 7-4 (0-2, 3-2, 4-0)

Målen: 0-1 Johan Eriksson, 0-2 Philip Nilsson, 1-2 Villiam Lederud, 1-3 Johan Eriksson, 2-3 Oliver Ahlberg, 3-3 Isac Ihrfors, 3-4 Ville Melin, 4-4 Zacarias Ridderstam, 5-4 Oliver Ahlberg, 6-4 Albin Engström, 7-4 Villiam Lederud.

Utv: ABK: 4x2, 1x5, 1x20 Ludvika/SHC: 6x2, 1x5, 1x20.

Domare: Oskar Strömberg

Publik: Ca 60 (Avestahallen)

Avesta BK: Emil Rautsila (Casper Nilsmats)-Filip Ström, Viggo Meerits,Villiam Lederud, Arwid Forsman, Albin Engström-Oliver Ahlberg, Fred Ingesson, Zacarias Ridderstam,Isac Ihrfors, Willian Johansson-Robin Leijd, Felix Lilja,Viktor Eliasson, Elias Malmberg