J20 division 1 A Västra. Säker hemmaseger mot SLHC/HHC/OHC
2023-01-14 19:22
Avesta tillbringade mycket tid framför Milan Rohmer i SLHC/HHC/OHC målet. Foto: Per Lindgren.

Avesta BK:s J20-lag tog årets första seger när man under lördagseftermiddagen besegrade SLHC/HHC/OHC med 7-1. Vi stod från början till slut för en helgjuten match och siffrorna speglar Avestas överlägsenhet.

-Vi gör en bra laginsats och jobbar som ett lag, det är därför vi vinner idag, säger hemmalagets lagkapten Olle Westlund.

Det fanns aldrig någon tvekan vilket som skulle ta hem matchen, även om det dröjde till sexton minuter in i första perioden innan vi tog ledningen med 1-0. Målet kom från Olle Westlund efter en en uppåkningen från egen zon, som följdes av ett kliniskt avslut. Avestas #21 som var skottvillig matchen matchen igenom och kunde gjort ytterligare mål.

-Alltid kul att göra mål. Ibland går puckarna inte in, men det viktigast att vi tar tre poäng.

-Vi sa efter första perioden om vi fortsätter så här kommer det inte att bli några problem, säger Olle Westlund.

I den andra perioden gjorde slitvargen Felix Lilja 2-0 efter en tilltrasslad situation, 3-0 kom genom Isac Ihrfors som tryckte in en lös puck i nät, och 4-0 gjordes av Albin Engström när han gick runt målet. Avesta fortsatte att dominera, vilket också skotten 25-8 i perioden understryker.

Tycker du att det är ni som är bra, eller SLHC/HHC/OHC som är dåliga?

-Jag skulle säga att det är vi som är bra, annars skulle vi inte vinna med 7-1. Vi kämpar som ett lag, och gör det som krävs för att vinna, säger Avestas lagkapten.

Den tredje perioden vart mer eller mindre en transportsträcka. Det som stack ut var att Arwid Forsman gjorde Avestas samtliga tre mål.

Sammanfattningsvis visade spelarna upp ett spel, som värmde den publik som tagit sig tillh hallen. Olle Westlund, tycker också det var bra att kunna bjuda på en bra match, efter dippen förra helgen.

-Efter juluppehållet hade vi en tuff match mot Hille borta. Vi var kort om folk då, mot Hille som vi vunnit mot tidigare. Det var skönt att visa vad vi går för, och sätta de (SLHC/HHC/OHC) på plats. Fortsätter vi så här kommer vi absolut att vinna fler matcher.

Vinsten betyder att ABK klättrade upp till åttonde plats. I nästa omgång väntar Falu IF på bortaplan om en vecka.

Text: Per Lindgren.

J20. Avesta BK-SLHC/HHC/OHC 7-1 (1-0, 3-0, 3-1)

Målen: 1-0 Olle Westlund, 2-0 Felix Lilja, 3-0 Isac Ihrfors, 4-0 Albin Engström, 5-0 Arwid Forsman, 5-1 Emil Svensson, 6-1, 7-1 Arwid Forsman

Utv: ABK: 1x2 SLHC/HHC/OHC: 2x2