J20. Förlust mot Orsa
2022-02-19 16:09
Erik Lindgren, och Robin Leijds (#13) Avesta BK, fick ge sig i hemmamötet mot Orsa IK, med 2-6. Foto: Per Lindgren.

Avestas J20-lag mötte på lördagseftermiddagen Orsa IK i Avestahallen. Matchen slutade med förlust 2-6, efter det att Orsa visat sig vara det genomgående bästa laget matchen igenom.

I en jämn första period, startade Orsa bäst. Men efterhand jobbade ABK sig in i matchen. Efter sex minuter tog sig Emil Millberg fram till en bra målchans. Avesta fick sedan spela powerplay i nästa fyra minuter, men man lyckades inte skapa alltför många klara målchanser. I en intensiv första perioden, var det Orsa som efter dryga tretton minuter kunde ta ledningen med 0-1. Men sett till perioden i stort, hade Avesta förtjänat ett oavgjort resultat.

-Jag tycker vi startar första sådär. Passningarna sitter inte på bladet. Vi jobbar in oss i perioden sista fem minuterna, säger hemmabacken Robin Leijd, om första tjugo.

Viggo Meerits kvittering till 1-1 redan efter 46 sekunder i andra perioden gav ABK en flygande start. Målet kom efter Avesta utnyttjat ett två mot ett läge. Precis när BK städat undan ett boxplay, replikerade Orsa, när Anton Jones stod för en soloprestation och satte OIK i förarsätet igen, fram till 1-2. Bara dryga minuter senare, efter 5.19 tryckte Nick Nilsson in 1-3. Därefter drog Orsa på sig ett par utvisningar. Avesta lyckades dock inte förvalta någon av dem, och istället utökade bortalaget på sin ledning till 1-4.

-Vi startar perioden bra. När vi får in ett mål trycker vi på. Men sedan när vi släpper in några, släpper vi in dem, konstaterade Leijd, som tycker ett fysiskt Orsa var svåra att tampas med. Vilket föranledde ABK dra på sig lite för mycket utvisningar i matchen.

-De är starka och stora, säger Robin om motståndet.

ABK kröp lite närmare i målprotokollet, när Erik Lindgren ordnade reducering till 2-4, med tre minuter kvar av perioden.

Den tredje perioden började på sämsta sätt, ur Avestaperspektiv, när Orsa kopplade ett grepp om matchen när man tidigt gjorde 2-5. Ett mål som gjorde att intensiteten i matchen sänktes. Ett tröttkört Avesta kunde sedan bara sporadiskt stick upp i några attacker, mot ett Orsa som enkelt kunde hålla undan. Närmast Avesta måpl, var när Oliver Ahlberg efter en fin prestation, fick se sin puck gå stolpe ut.

-Vi spelar bra ibland. Annars är det inte så jättebra i sista perioden, säger 16-årige Robin Leijd som nyss kommit tillbaka efter varit borta i sex veckor efter ett armbrott. Själv tycker han det gått bra, även i J18-laget som han spelar i.

-Det har gått helt okej. Jag har precis kommit tillbaka. Jag har inte kört på sistone, annars har det känts rätt bra.

Du spelade förra säsongen med IFK Österåker. Hur kom det sig att du hamnade i Avesta BK?

-Jag vill flytta där det fanns en hockeyinriktning på ett gymnasium. Och jag kände att Avesta var rätt för mig, säger Robin Leijd.

I tabellen ligger vi nu på åttonde plats, efter passerats av Hille/Åbyggeby. Redan på måndag väntar ny hemmamatch, då Häradsbygden står för motståndet i Avestahallen.

J20 Division 1. Avesta BK-Orsa IK 2-6 (0-1, 2-3, 0-2)

Första perioden: 0-1 (13.17) Anton Jones.

Andra perioden: 1-1 (0:46) Viggo Meerits (Edvin Karlsson, Oliver Ahlberg), 1-2 (4.15) Anton Jones (Robin André Nilsson, Max Lindgren), 1-3 (5.19) Nick Nilsson (Anton Jones, Oscar Ljudén), 1-4 (14.04) Rasmus Jansson (Gustav Ehlis, Oscar Ljudén), 2-4 (17.05) Erik Lindgren (Oliver Ahlberg).

Tredje perioden: 2-5 (2.22) Alex Östman (Caleb Gregory), 2-6 (10.02) Linus Turesson Backman (Max Lindgren, Anton Jones)

Skott: 28-36 (12-9,7-13,9-14)

Domare: Tomas Berggren

Publik: Ca 30 (Avestahallen)

Avesta BK i Avestahallen: Jesper Larsson (Markus Mattsson)-Isak Rundblad, Robin Leijd, Isac Ihrfors, Viktor Eliasson, Arwid Forsman-Hampus Wiklund, Oliver Ahlberg, Viggo Meerits, Edvin Karlsson, Jesper Nordlund-Simon Dalén, Sebastian Lindkvist, Cristopher Gustafsson, Erik Lindgren, William Johansson-Emil Millberg, Erik Millberg, Wiggo Karlsson Englöf.