Lägesrapport från J20-laget
2022-09-20 09:36
Joel Malmström och Albin Hurtig, tränare för Avesta BK:s J20-lag. Foto: Privat.

Joel Malmström, tillsammans med Albin Hurtig kommer som bekant leda J20-laget kommande säsong. Laget har hunnit med att spela tre träningsmatcher. I premiären borta mot Strömsbro blev det förlust med 3-0 (1-0, 1-0, 1-0).

-Vi gjorde en seg start, men en bättre andra halva, säger Albin Hurtig som coachade laget, och fortsätter:

-I andra spelar vi bättre, men får spela sju minuter i boxplay, och Pontus Bergström får ett matchstraff. Vi gör en grym kämpainsats, när vi får spela halva matchen med tolv man, säger Hurtig.

I onsdags blev det förlust mot Surahammars IF på bortais med 6-2. Revanschen lät dock inte vänta på sig, när man i helgen spöade västmanlänningarna och vann med 3-2 hemma i Avestahallen.

-Jag tycker vi gör en godkänd insats, för att vara tredje matchen. Vi har inte haft möjlighet att träna ihop laget på ett optimalt sätt av diverse orsaker, så jag är tillfreds med inställningen vi har trots att vi har ett ungt lag med spelare hela vägen från 07:or., säger Joel Malmström.

-Det var bra motstånd utifrån var vi står just nu. Men vi har mycket att jobba på då motståndet kommer vara på en högre nivå än det varit i de två senaste matcherna. Nu kommer vi dra ordentligt igång sista veckorna för att vara redo när seriespelet drar igång. Det kommer att krävas hårt arbete och optimala förberedelser i vinter då vi kommer att öka kravbilden successivt och det märks att det är ett relativt orutinerat lag på denna nivå, även om jag tycker många lever upp till de förväntningarna så finns det givetvis områden som lär bli betydligt bättre om man ska vara med i samtliga matcher. Jag törs nog säga att jag och Albin är överens om att potentialen verkligen finns där, men nu är det vår uppgift som ledare att få en homogen trupp både på och bredvid isen där alla bidrar till sin egen utveckling samt att hela tiden bidra till en utvecklande miljö för hela gruppen.

Malmström säger att det finns några spelare, som antagligen kommer att få bära en ledande roll i vinter.

-Vi har en handfull spelare till vardags i representationslaget och de kommer att bära en extra viktig roll i vinter, och det är något jag vet att de kommer att göra med bravur utifrån de förebilder för våra yngre spelare på alla plan.

Laget genrepar på söndag kl 15:00 hemma mot Guldsmedhyttan SK, innan seriepremiären äger rum borta mot SkedviSäters IF lördagen den 8 oktober