ABK skakade Strömsbro - men förlorade med 2-6
2022-02-05 19:29
Wiggo Karlsson-Englöf var nöjd hur man genomförde stora delar av matchen mot Strömsbro. Arkivfoto: Sebastian Olander

J20 Division 1. Avesta BK stod inför en av säsongens svåraste uppgifter när tabellettan Strömsbro IF gästade Avestahallen. Hemmalaget gjorde en bra match och höll jämna steg målmässigt en bit in i tredje perioden, men orkade inte distansen ut mot ett spelskickligt Strömsbro som till slut kunde vinna med 6-2.

-Vi gör en stark insats i två och en halv period, säger Avestas center Wiggo Karlsson-Englöf.

ABK skakade serieledarna, som bara tappat tre poäng på 19 spelade matcher, och hade 1-1 med mindre än kvarten kvar av tredje perioden. Men Rallarbo fick till slut utdelning mot en storspelande Jesper Larsson och kunde, efter Edvin Karlssons kvittering fem minuter in i perioden, gå ifrån till en 5-1-ledning inom loppet av tio minuter. Erik Millberg reducerade till 2-5 innan Emil Osséen fastställde slutsiffrorna 2-6 i slutminuterna.

ABK:s keeper Jesper Larsson spelade säkert och släppte bara in ett mål på 39 skott i de två första perioderna vilket gjorde Avesta fortfarande var med i matchen. Även om Strömsbro hade hand om det mesta av spelet, stod ABK samtidigt för en disciplinerad insats.

-Vi gör det bra i både i första och andra perioden, säger Karlsson-Englöf som tyckte man höll Strömsbro utanför sig och försvarade sig bra.

-Det var lite spel mot ett mål, men de sköt mycket från distans och hade inte så många farliga chanser.

Det dröjde fem minuter in i andra perioden innan Rallarbo kunde spräcka målnollan genom Victor Eriksson.

-Vi kommer upp bättre i andra, så deras 0-1 kom lite olyckligt.

I upptakten av tredje perioden kunde Edvin Karlsson kvittera till 1-1, vilket gav hopp om poäng.

-Vi kände att vi var på gång, säger Wiggo som dock fick se gästrikarna kopplade grepp om matchen efter två mål från Strömsbros Casper Axman fram till 1-3 med tio minuter kvar av perioden.

-Vi tappade mentalt efter det. De fick lite lätta mål på slutet.

Avesta orkade sedan inte komma igen utan bortalaget gick ifrån till 1-5, innan Erik Millbergs reducering till 2-5.

Med 1.51 minuter kvar av matchen ordnade Emil Osséen 2-6 för Strömsbro. Ett mål som kan bli viktigt i slutändan för Rallarbo som leder serien på lika många poäng som Hofors HC, men med 11 måls bättre målskillnad, med tre omgångar kvar. Det kommer bli en spännande avslutning av serien då Hofors och Strömsbro möts i sista omgången.

Matchen för ABK var den andra på fyra dagar. Men Wiggo Karlsson-Englöf, som också kommer spela J18-matchen borta mot IFK Ore på söndag, tycker det går bra att ladda trots det täta spelschema.

-Det är bara att äta och sova, så går det bra.

Avesta, som ligger kvar på sjätte plats, möter i nästa omgång tabelljumbon Kvarnsvedens GoIF på bortaplan den 15 februari.

Avesta BK-Strömsbro IF 2-6 (0-0, 0-1, 2-5)

Andra perioden: 0-1 (5.37) Victor Eriksson (August Åhlander)

Tredje perioden: 1-1 (3.22) Edvin Karlsson (Julian Winlöf-Palm), 1-2 (5.55) Casper Axman, 1-3 (9.43) Casper Axman (August Åhlander) spel fem mot fyra, 1-4 (12.50) Adam Andersson (Edvin Larsson, Alvin Lidberg), 1-5 (15.47) Fabio Abrahamsson (Eric Sundström), 2-5 (15.58) Erik Millberg (Emil Millberg), 2-6 (18.09) Emil Osséen (Victor Eriksson, Edvin Larsson) spel fem mot fyra.

Utv, ABK: 6x2. SIF: 6x2.

Domare: Tomas Berggren.

Publik: Ingen uppgift

Avesta BK i Avestahallen: Jesper Larsson (Markus Mattsson)-Maksym Maluk, Hampus Wiklund, Isac Ihrfors, Viktor Eliasson, Felix Lilja-Olle Westlund, Simon Dalén, Casper Harjula, Edvin Karlsson, Julian Winlöf-Palm-Pontus Bergström, Emill Millberg, Erik Millberg, Julian Karlsson Englöf-Anton Eriksson.