Joel Malmström: "När läraren är borta kan klassen bli stökig"
2021-11-06 16:59
Tvåmålsskytten Erik Lindgren efter Avestas 6-3 mål i tredje perioden. Foto: Per Lindgren.

AVESTA. Utan att imponera blev det under lördageftermiddagen seger för Avesta BK:s J20-lag med klara 9-5 mot tabelljumbon SLHC/SIK. Trots tidig bortaledning, kunde hemmalaget ta en säker trepoängare.

-Vi kommer inte upp i nivå överhuvudtaget, säger Joel Malmström som vikarierade i båset när Nicklas Hero var bortrest (operaföreställning).

Gästerna, som kom till Avestahallen utan en enda poäng på kontot, chockstartade och tog ledningen med 0-1 redan efter 28 sekunder. Hemmalaget kom dock snabbt igen och hade vänt till en 2-1-ledning knappa fyra minuter senare.

SLHC/SIK, som har en handfull spelare från Ryssland och Lettland i truppen, kvitterade till 2-2 innan Zacarias Ridderstam turligt satte 3-2 efter ett vackert powerplay.

-Det syns att när vi kommer ut att vi tror att vi ska kunna vinna med en skridsko på isen och det funkar inte, säger Malmström.

ABK gick till första periodvilan med en 4-3-ledning som borde varit större. ABK vann skotten med 14-2 i andra perioden men Hampus Wiklunds 5-3-mål blev periodens enda.

Hemmalaget lyfte sig ett snäpp i tredje perioden och hade snabbt gått ifrån till 8-3 och avgjort matchen med två mål i numerärt överläge. Gästerna reducerade två gånger om till 8-5, innan Viggo Meerits fastställde slutresultatet 9-5 i spel fem mot tre och bärga säsongens femte seger.

-Vi lyckas hålla ihop bitarna och vinna med 9-5 och jag tycker det är starkt trots att vi inte kommer upp i det spel vi vill, säger Malmström som menade spelet inte synkade och att det blev för spretigt.

-Vi kommer för mycket på rad när vi anfaller, vi tror att vi kan spela powerplay fast det är fem mot fem. Vi passar pucken runt i zon i stället för att gå på avslut. Spelet i egen zon måste bli mycket tydligare vid överbelastning att alla fem fem vill vara med på det. Det räcker inte att tre vill vara med på det och två står och tittar på. Vi måste jobba mer som lag i egen zon.

Kanske en viss del av underskattning spelade in, då inställningen inte såg ut att vara hundra procent.

-Det är inte omöjligt, säger Joel Malmström som till vardags basar över J18-laget, och funderar om spelarna också kanske var lite ovana med en ny röst och direktiv från båset.

-Kanske det är som när man går tillbaka till skolbänken, när läraren är borta kan klassen bli lite stökig.

Att vinna utan att spela på topp är oftast en styrka. Men nog måste laget höja sig ett par snäpp om det ska bli seger i nästa omgång borta mot tabelltvåan Orsa. Joel Malmström var ändå ganska nöjd hur man genomförde matchen med tanke på förutsättningarna med headcoachen indisponibel.

-De har sin spelidé och utifrån det så tycker jag vi gör en okay insats. Men det finns mer att önska av spelet. Grabbarna gör det bra med tanke på att jag står i stället för Niklas.

Någon spelkritik ville han inte ge sig in på efter matchen.

-Jag tycker inte någon kommer upp i sin fulla kapacitet. Det var en ganska medioker insats överlag, det hade kunnit vara 15-3 på tavlan.

Avesta ligger femma i serien åtta poäng bakom obesegrade Hofors HC.

J20 Division 1 A Västra. Avesta BK-SLHC/SIK 9-5 (4-3, 1-0, 4-2)

Första perioden: 0-1 (0.28) Ilia Keselev, 1-1 (3.18) Erik Lindgren, 2-1 (4.08) Viggo Meerits (Oliver Ahlberg), 2-2 (7.27) Artyom Starobubtsev (Adrian Persson, Ilia Keselev) 3-2 5/4 (8.56) Zacarias Ridderstam (Edvin Karlsson, Oliver Ahlberg), 4-2 (11.30) Edvin Karlsson (Viggo Meerits, Loke Hedlund), 4-3 (11.59) Melwin Andersson (Filip Forsman).

Andra perioden: 5-3 5/4 (16.46) Hampus Wiklund (Edvin Karlsson, Oliver Ahlberg).

Tredje perioden: 6-3 5/4 (1.24) Erik Lindgren (Viktor Eliasson, Isak Rundblad), 7-3 5/4 (5.06) Isak Rundblad (Erik Lindgren, Viktor Eliasson), 8-3 (5.25) Edvin Karlsson (Oliver Ahlberg), 8-4 (7.59) Filip Forsman, 8-5 (10.49) Artyom Starodubtsev (Ilia Kiselev, Viktor Pettersson), 9-5 5/3 (16.07) Viggo Meerits (Hampus Wiklund, Oliver Ahlberg).

Skott: 40-17 ( 12-8, 14-2, 14-7)

Utv, Avesta: 4x2, SLHC/SIK: 7x2.

Domare: Felix Brask.

Publik: ca 50 (Avestahallen).