J20-laget utan chans mot Hedemora
2020-10-24 18:28
Pelle Svärdh kunde inte glädjas åt mycket i förlustmatchen mot Hedemora. Arkivfoto: Olov Lindgren.

Avesta BK:s J20-lag förlorade lördagens derby borta mot Hedemora SK med 10-3. Pelle Svärd, tränare i Avesta, var rejält besviken på sin spelare efter matchen.

-Det här var den sämsta insatsen som jag varit med om i alla fall. Det var riktigt dåligt, säger han.

Hemmalaget hade redan efter första perioden ryckt åt sig en 3-0-ledning, och ABK tränaren såg tidigt var matchen var på väg.

-Vi var inte påslagna på hela dagen. Dålig värmning, allt var dåligt. Förhoppningsvis har vi gjort vår dåliga match nu. Det kan vara bra göra den så här tidigt på säsongen, så slipper vi göra den senare. Vi kan bara se framåt.

Ett målvaktsbyte efter en period, betydde inte heller någon scenförändring. Inbytte Edvin Johansson fick redan under andra periodens första minut släppa två puckar bakom sig.

-Han (Christoffer Macron) bytte själv. Felet hängde inte där idag. Ibland kan det ge en tändning med byta målvakt, men idag var det fel inställning från start. Den lyckades vi aldrig vända någon gång, det vart uppförsbacke från start, och den växte ju längre matchen led, säger Svärdh.

Matcherna mot Hedemora är lite av ett derby, men Pelle Svärdh tycker att känslorna lyste med sin frånvaro.

-Det är svårt att få till några känslor när vi inte var i närheten av dem, säger Pelle Svärdh, som i den tredje perioden, i alla fall fick se glimtar av vad Avesta kan.

-Sista tio, tolv minuterna av sista perioden är något man kan plocka med sig härifrån. Men idag är det ingen som kan få godkänt.

Efter tre omgångar, har Avesta BK, skrapat ihop två poäng. En förklaring till den relativt klena poängutdelningen, är att motståndarlagen ofta ställer upp med äldre spelare.

-I år är vi rätt så unga, vi spelar med ett ungt lag. Vi spelar med prestation istället för resultat, har vi sagt. Nu möter vi Hedemora som nästan bara har 99:or och 00:or, och vi kommer hit med -03 och -04:or. Ser man på pappret är de mycket äldre än oss. Vi ska kunna göra en bra prestation. Efter tre perioder då kan man summera på prestation. Men vi går bara på prestation, och idag var det ingen bra prestation. Jag tycker ändå vi ska vinna, rent resultatmässigt mot Hedemora, om jag får vara ärlig, avslutar Pelle Svärdh.

I nästa omgång, lördagen den 31 oktober väntar hemmamatch mot Bollnäs/Järvsö.

Hedemora SK-Avesta BK 10-3 (3-0, 4-1, 3-2)

Målen: 1-0, 2-0 Ludwig Karlsson, 3-0 Hampus Eck, 4-0 Ludwig Karlsson, 5-0 Johannes Elfsberg, 5-1 Erik Lindgren, 6-1 Filip Persson, 7-1 Hampus Eck, 7-2 Erik Lindgren, 7-3 Oliver Ahlberg, 8-3 Linus Kvarnström, 9-3 Ludwig Karlsson, 10-3 Joacim Grundström.