Sent avgörande mot Bollnäs/Järvsö
2020-10-31 16:37
Avestas center Viktor Eliasson var nöjd efter 4-2-segern mot Bollnäs IS/Järvsö IK. Foto: Per Lindgren

J20 Division 1. Avesta BK tog säsongens första trepoängare när det blev seger med 4-2 mot Bollnäs/Järvsö på hemmaplan.

-Vi jobbar hårt och bra, säger Avestas Viktor Eliasson efter matchen.

Sett till tabellen var Bollnäs/Järvsö knappa favoriter innan matchen, då laget bara hade förlorat en match, medans Avesta inte hade tagit någon vinst under ordinarie tid.

Ett laddat hemmalag var dock inställda ta revansch från förra helgens bleka insats och vann till slut rättvist mot Bollnäs. Ändå var det nära hälsingarna skulle få med sig poäng då laget hade hämtat in Avestas 2-0-ledning till 2-2 i tredje perioden. Men Avesta var starkast i slutet och backen Jesper Gustafsson kunde först göra 3-2 via en Bollnäs spelare, efter 18.30. När sedan gästernas målvakt Theo Johansson var på väg lämna kassen var det bara för Edvin Karlsson lägga pucken i det öppna målet och fastställa slutsiffrorna till 4-2.

ABK hade kontroll på händelserna i de två första perioderna och ledningen med 2-0 var i underkant. Viktor Eliasson menade man sedan tappade koncentrationen i tredje perioden när Bollnäs/Järvsö inom loppet av knappa tre minuter kvitterade till 2-2.

-Vi var nästan säkra på att vinna och blev nervösa.

Gästerna fick sedan möjligheten spela fem mot fyra, när Viggo Meerits drog på sig en hooking-utvisning efter 16.33, men ABK spelade bra i boxplay och när sedan gästernas back Cayden Vander Park drog på sig en onödig utvisning, kunde Jesper Gustafsson med lite flyt sätta 3-2 i spel fyra mot fyra.

-Skönt när Jesper fick hänga in den, säger Viktor Eliasson.

Med mindre än en minut kvar kunde också ”BK” göra 4-2 genom Edvin Karlsson som enkelt skickade in 4-2 när gästernas keeper var på väg lämna kassen.

Segern betyder Avesta ligger åtta i en haltande tabell med fem poäng.

Avestas seger var rättvis och laget visade upp bra inställning och det offensiva spelet var stundtals mycket bra. Framförallt i andra perioden skapades många vassa målchanser. Christopher Gustafsson, Mathias Mihalovic och Erik Lindgren hade samtliga bra möjligheter hitta nätet. Dock blev Christopher Gustafssons fullträff till 2-0, snyggt utförd med ett distinkt avslut på eget genombrott, periodens enda.

Bakåt såg det också stabilt ut i stora delar av matchen. Plumpen var Bollnäs reducering till 1-2 som kom i spel fyra mot fem.

I kassen agerade Edvin Johansson med ett lugnt som spred sig till övriga i laget.

-Vi hjälper varandra och har ett bra teamwork, säger Viktor Eliasson som låg bakom backen Simon Daléns 1-0-mål i första perioden.

ABK kan i sina bästa stunder spela jämnt med de flesta lagen i serien. Insatsen mot Bollnäs/Järvsö lovar gott inför fortsättningen.

-Jag tycker vi gör en av våra bästa matcher idag. Den mot Strömsbro var också bra. Rullar vi så här tror jag vi kan hamna högt upp i serien.

Avesta BK möter Orsa IK på bortaplan i nästa omgång.

Avesta BK/Fagersta/Sala-Bollnäs IS/Järvsö IK 4-2 (1-0, 1-0, 2-2)

Första perioden: 1-0 (1.39) Simon Dalén (Viktor Eliasson). Andra perioden: 2-0 (17.34) Christopher Gustafsson (Daniel Romhin). Tredje perioden: 2-1 (7.28) Tom Johansson, spel fyra mot fem, 2-2 (10.19) Eric Wickström (Joseph Wheeler, Cayden Vander Park), spel fem mot fyra, 3-2 (18.30) Jesper Gustafsson (Isak Rundblad) spel fyra mot fyra, 4-2 (19.07) Edvin Karlsson, spel fem mot fyra.

Utv, Avesta: 6x2. Bollnäs/Järvsö: 5x2.

Domare: Felix Brask.

Publik: ca 30 (Avestahallen).

Avesta BK: Edvin Johansson (Christoffer Marcon)-Adam Landén, Jesper Gustafsson, Erik Lindgren, Cristopher Gustafsson, Viggo Meerits-Oliver Ahlberg, Hampus Wiklund, Isak Rundblad, Edvin Karlsson, William Ahlin-Simon Dalén, Daniel Romhin, Ludvig Johansson, Viktor Eliasson, Mathias Mihalovic-Erik Millberg.