J20 Division 1. Karlsson avgjorde i overtime mot Strömsbro
2020-10-17 15:50
Lagkapten Edvin Karlsson satte segerpucken 3-2 mot Strömsbro 3.41 in på overtime. Foto: Olov Lindgren

Avesta BK krigade sig till två poäng i en spännande tillställning mot Strömsbro IF. Matchhjälte i "BK" blev Edvin Karlsson som satte segermålet 3-2  i förlängningen.

-Vilken känsla! Det var jävligt skönt, säger målskytten efter målet som kom i spel tre mot fyra.

-De gick bort sig och jag tog pucken av de och straffade dem.

Avesta, som fick stryk i premiären mot Häradsbygden, visade upp en helt annan inställning mot Strömsbro.

-Då kom vi verkligen inte upp i nivå. Men nu har vi höjt oss själva, det var kul att se.

Hur långt tror du det ska räcka den här säsongen?

-Spelar vi så här kan det nog bra.

Hemmalaget hade svårt få spela spelet stämma inledningsvis mot tunga Rallarbo som vann skotten i första med 15-9. Men trots gästerna var det bättre laget, var det ABK som gick in till periodvila med en 2-0-ledning tack vare två fina mål av Isak Rundblad.

-Jag tycker första perioden var sämre än de andra två, säger Edvin Karlsson.

-Vi spelade mycket enklare i försvarszon. De gjorde två mål i andra men jag tycker vi ändå spelade bättre i andra och tredje.

Strömsbro utjämnade i andra perioden till 2-2, i en period som Strömsbro vann skotten med 13-4.

Avesta som gick runt på 13 utespelare, jobbade uppoffrande och tog matchen till förlängning, där Strömsbro fick spela med en man mer i dryga tre minuter men utan få utdelning. I stället var det ”BK” som i boxplay kunde ordna bonuspoängen.

-Det var riktigt jobbigt att spela, säger Edvin Karlsson som var på isen i vartannat byte i hela matchen.

Segern mot Strömsbro imponerar, med tanke på Gävlelaget alltid brukar tillhöra topplagen. Rallarbo, som vann premiären mot Kvarnsvedens GoIF, hade sina lägen att avgöra men sakande skärpa i avsluten.

-Vi vet att de varit bra mot tidigare lag, men vi håller upp oss själva. Det var mycket bättre än förra matchen, säger Edvin Karlsson.

Avesta möter i nästa omgång Hedemora SK på bortaplan.

J20 Division 1. Avesta BK/Fagersta/Sala-Strömsbro IF 3-2 e.fl. (2-0, 0-2, 0-0, 1-0)

Första perioden: 1-0 (4.30) Isak Rundblad (Viggo Meerits), 2-0 (18.09) Isak Rundblad (Oliver Ahlberg). Andra perioden: 2-1 (:17) Filip Åkerlund (Rasmus Hjalmarsson, Rasmus Melin), 2-2 (17.47) Jonas Nilsson. Overtime: 3-2 (3.41) Edvin Karlsson, spel tre mot fyra.

Domare: Martin Kaba.

Skott: 21-38 (9-15, 4-13, 7-8, 1-2)

Publik: ca 35 (Avestahallen).

Avesta BK: Edvin Johansson (Christoffer Marcon)-Hampus Wiklund, Oliver Ahlberg, William Ahlin, Edvin Karlsson, Erik Lindgren-Simon Dalén, Viggo Meerits, Christopher Gustafsson, Isak Rundblad, Ludvig Johansson-Olle Westlund, Viktor Eliasson, Felix Lilja.