J18 laget imponerade i premiären.
2020-10-11 17:31
I Avesta gjorde Casper Harjula en övertygande match, i premiären mot Gävle GIK. Foto: Per Lindgren.

Avesta BK:s J-18 lag hemmabesegrade Gävle GIK med 9-1 i premiären i division 1. På det stora hela stod ABK för en bra match, och vann rättvist mot ett GGIK som till slut inte orkade stå emot hemmalagets lagmaskin.

I Avesta briljerade Hampus Wiklund med fyra mål. En annan som fick sitt genombrott i juniorsammanhang, var 14-årige Casper Harjula. Flitigt använd i både boxplay och powerplay, visade att lagledningen har stor tilltro till tonåringen, som stod för BK:s första och sista mål i matchen.

-Det kändes bra, och vi spelade bra tycker jag, säger Harjula som också spelar i ABK:s U16-lag till vardags.

-Det är högre tempo i J18, det är svårare, och man måste spela snabbare, säger han.

Första periodens enda mål, kom efter 41 sekunder, när Gävle gjorde 0-1. Sedan drog ABK på sig mycket utvisningar, men ett bra boxplay från hemmalaget gjorde att man kunde hålla tätt bakåt. Framåt hade Oliver Ahlberg Avestas bästa chans med ett friläge, direkt efter kommit ut från utvisningsbåset.

I den andra perioden, gjorde Avesta processen kort, med fyra raka mål. ABK hade bra fart i skridskoåkningen, och stundtals sköljde över GGIK. Casper Harjula som kvitterade till 1-1 efter fem minuter, tyckte att man var en klass bättre än gästerna.

-Vi spelade inte så bra i första och tog mycket utvisningar. I andra kom vi ut och visade att vi är det bättre laget och fortsätter med det i andra och tredje.

Oliver Ahlberg satte sedan 2-1 högt bakom GGIK:s keeper. Innan perioden var över hade också Hampus Wiklund och Zackarias Ridderstam nätat. 4-1 inför sista perioden kändes som en säker ledning. Jesper Larsson i Avestakassen hade det lugnt.

ABK kontrollerade sedan händelserna i den tredje perioden, och Hampus Wiklund visade målaptit när han stod för ett äkta hattrick, och spädde på ledningen till 7-1. Pådrivaren Julian Winlöf-Palm gjorde 8-1, och Casper Harjula sitt andra mål, fram till slutresultatet 9-1 när han lyfte in pucken i nättaket över Gustaf Laag i Gävlemålet.

Hur kommer det sig att du alltid gjort mycket mål?

-Jag tränar mycket, säger Fagersta AIK-produkten som förra säsongen valde Avesta BK, efter en konflikt med FAIK:s tränare, enligt Casper.

Avestas nye assisterande tränare, Alexander Weidenhag, var nöjd över vad laget presterade i seriepremiären.

-I första var vi lite övertaggade. Mycket utvisningar och vi löser det d-a bra, och håller undan målen. Sedan gör vi de två bästa perioderna, om man räknar in träningsmatcherna på försäsongen, så det är roligt. Både boxplay och powerplay fungerade bra. Killarna gillar att spela med varandra och då brukar det bli bra, säger Weidenhag, som också tyckte hans manskap såg pigga ut, även om vissa både spelat J20- och A-lagshockey under helgen:

-De såg väldigt fräscha ut. Nu har vi inte tränat så mycket med tanke på corona. De måste ha löst det på eget sätt, skrattar Weidenhag.

Vad säger du om Casper Harjula match?

-Han är otroligt duktig. Han gör sin absolut bästa match idag. Det finns mycket kvaliteter där. Jag tycker han är en duktig tvåvägs-forward. Sedan är han duktig på att göra mål.

Alexander Weidenhag tycker också att Hampus Wiklund, kan kvittera ut ett bra betyg, efter segern.

-Hampus gör det bra, med fyra mål som back. Han visar vägen för laget.

Wiklunds succé grumlades en aning, då han i slutet utvisades för en kneeing, och en Gävle spelare fick bäras ut på bår.

Med premiären överstökad kan nu ABK blicka framåt. Och Alexander Weidenhag hymlar inte med att laget ska kriga högt upp i tabellen. Inte minst med tanke på eftermiddagens övertygande insats.

-Med det vi ser idag, och det vi har sett tidigare, så tycker jag absolut vi ska sikta på topplaceringar i den här serien. Nu vet jag inte så mycket om övriga lag, men det blir spännande att se vad de har att komma med.

På onsdag väntar bortamatch mot Hille/Åbyggeby.

J18. Avesta BK-Gävle GIK 9-1 (0-1, 4-0, 5-0)

Målen: 0-1 Alvin Wikblad, 1-1 Casper Harjula, 2-1 Oliver Ahlberg, 3-1 Hampus Wiklund, 4-1 Zackarias Ridderstam, 5-1, 6-1, 7-1 Hampus Wiklund, 8-1 Julian Winlöf-Palm, 9-1 Casper Harjula.

Utv: Avesta 10x2 GGIK: 9x2.

Skott: 29-21

Domare: Martin Kaba.