J18 Division 1. Hedersam förlust borta mot Hille/Åbyggeby IK
2020-10-14 21:54
Tränaren Nicklas Hero menade laget gjorde en strong insats mot Hille/Åbyggeby och tror på en bra säsong. Foto: Lena Hallström

J18 Division 1 A-B. På onsdagskvällen möttes två obesegrade lag när topptippade Hille/Åbyggeby IK tog emot Avesta BK i den från andra omgången uppskjutna matchen. Förhoppningar fanns om en Avestaseger efter den fina premiären mot Gävle GIK, men trots bra spel kammade laget noll. Avestatränaren Nicklas Hero var ändå nöjd över sina mannar efter 1-3-förlusten i Monitor ERP Arena.

-Vi gör en jättebra insats och jag är jättenöjd över killarna. Spelar vi så här kommer vi att vinna många matcher.

Hille/Åbyggeby visade att man blir att räkna med och efter tre omgångar toppar laget tabellen med nio poäng av nio möjliga.

-De kommer att hamna topp tre i serien, det är jag helt säker på, säger Niklas Hero.

Hemmalaget tog ledningen med 1-0 redan efter knappa tre minuter och sedan fick Avesta jobba för att komma ikapp.

-De gör det bra vi målet, säger Hero som sedan tyckte man gick bort sig lite vid 2-0-målet i slutet av perioden.

Sedan jobbade sig Avesta in i matchen och stod upp på ett utmärkt sätt och spelade jämnt.

Även om Hille ökade på till 3-0 i början var ABK med i matchen spelmässigt.

-Vi höjer oss, säger ABK-coachen som vill hylla sina sex backar.

-De vårdar pucken och ger knappt bort den och sätter många fina uppspel.

Framåt skapade Avesta sina lägen även om Hero menar man stundtals var lite för snälla och att någon behöver göra skitgörat.

-Vi behöver stoppa dit näsan framför deras mål, vi behöver våga gå in på kassen och vara mer kreativa.

Casper Harjula reducerade i början av tredje perioden till 3-1 men närmare kom inte Avesta även om chanserna fanns.

-Vi hade lite hugg där. Sedan hade Pontus (Bergström) ett läge i slottet och Hampus (Wiklund) några millimeter från att den skulle sitta.

I mitten av tredje perioden blev det mycket utvisningar för båda lagen.

-Vi fick de lite i gungning och kom  under skinnet på de. Men tyvärr var vi inte tillräckligt kalla att ta smällen utan gav igen.

Med fem minuter kvar tog Hero också en timeout för att skaka om laget.

-Vi behövde röra om lite. Vi var nära få in ett andra mål och hade två superlägen. Sedan tog vi också ut målvakten och fick lite press.

Nicklas Hero menar laget gjorde en stark insats och att man tagit ett stort steg framåt jämför med fjolåret.

-Hade det varit för ett år sedan hade vi fått vrålstryk idag. Vi har haft en enorm utveckling på många spelare. Killarna börjar förstå hur Avesta vill spela. Jag är supernöjd, speciellt över backarna. Sedan hade vi tre 0:6:or som gör det hur bra som helst. De är inte det minsta rädda, de möter spelare som är tre år äldre. Det är väldigt imponerande.

Avesta BK möter på söndag Malungs IF på bortaplan.

Hille/Åbyggeby IK-Avesta BK 3-1 (2-0, 1-0, 0-1)

Första perioden: 1-0 (2.48) Leo Jansson (Filip Nilsson, Kid Andersson), 2-0 (18.19) Albin Persson. Andra perioden: 3-0 (3.47) Kid Andersson. Tredje perioden: 3-1 (1.40) Casper Harjula (Hampus Wiklund, Felix Lilja).

Domare: Gustav Berglind.

Publik: 50.

Avesta BK i Monitor ERP Arena: Jesper Larsson (Wiggo Lundberg)-Simon Dalén, Hampus Wiklund, Felix Lilja, Julian Winlöf-Palm, Isac Ihrfors-Oliver Ahlberg, Olle Westlund, Anton Eriksson, Viktor Eliasson, Erik Millberg-Pontus Bergström, Viktor Lyckman, William Johansson, Casper Harjula, William Ahlin-Anton Scwieler Vilén.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47