J20 Division 1. Skridskostarkt ABK överlägsna Orsa IK
2019-12-07 17:00
LW Joakim Nordqvist gjorde ett uppoffrande jobb defensivt och var Avesta BK:s främste mot Orsa IK. Arkivfoto: Lena Hallström
J20 Division 1. Avesta BK tog säsongens fjärde trepoängare, när det blev seger med klara 7-1 i bortamötet mot tabelljumbon Orsa IK.
-Vi gör en bra match, på det sätt vi kuggar i varandra och gör varandra bättre, säger tränaren Pelle Swärd.

Avesta, som åkte upp med fjorton utespelare, fick en jobbig start när centern Zacarias Ridderstam tidigt fick en smäll på ena axeln och var tvungen åka upp till Mora Lasarett för undersökning.
-Men lyckligtvis är det ingen fraktur och han kan följa med oss hem i bussen.
Med "Zacke" borta tvingades man möblera om i femmorna.
-Det blev jätterörigt från start, och vi fick flytta upp backar som forwards, men vi gör det väldigt bra.

Tre tvåmålsskyttar i ABK låg bakom segern. Joakim Nordqvist gjorde sitt fjärde respektive femte mål i år, medans Isak Rundblad och Melvinen Könönen båda noterades för säsongens första fullträffar.

Avesta var det bättre laget och hade full kontroll på händelserna. Det var bara när man slog av på takten i slutet som Orsa fick lite att säga till om.
-Vi styrde och ställde redan från start. De fick rätta sig efter oss hela matchen. När vi släpper pucken till varandra och har fart på skridskorna så hänger de inte med.

Efter att Isak Rundblad spräckt målnollan knappt halvvägs in i matchen med sitt 0-1-mål, rullade målen in i en jämn ström.
ABK hade skaffat sig en 2-0-ledning efter första perioden. Drygt halvvägs in i mellanakten hade man dubblerat ledningen. Orsa reducerade till 1-4 i spel fem mot fyra, innan Neil Vermillion ordnade 1-5 inför tredje perioden. Avesta fortsatte sitt fina spel i början av tredje perioden där Isak Rundblad och Melvin Könönen med varsitt mål fastställde slutresultatet till 1-7.

Matchens gigant var Joakim Nordqvist som förutom två mål framåt gjorde ett stort defensivt jobb.
-Han gör en fantastisk match. Han blockade tjugo, tjugofem skott och var helt outstanding. Det här skulle man egentligen ha filmat och visa hur man täcker skott. Han täckte nästan lika många skott som vår målvakt.

Avesta står över nästa omgång och spelar nästa match den 11 januari hemma mot Säters IF/SSIF.

Avestatränaren Pelle Swärd är nöjd hur man genomfört första halvan av säsongen. Med tretton poäng på åtta matcher parkerar "BK" på femte plats.
-Det har varit lite småstrul med skador och skavanker men jag tycker vi har gjort det jäkligt bra. Om man tittar på laget vi har är det många unga killar som knappt gjorde en J20-match i fjol. De gör det sjukt bra.
Avestas förluster efter ordinarie tid har kommit mot topptrion Malung, Strömsbro och Häradsbygden.
-Man måste titta på prestationen vi gör och inte på resultaten. Ibland möter man övermäktigt motstånd och då får man sträcka fram handen och säga grattis.

Text: Olov Lindgren.

Orsa IK-Avesta BK 1-7 (0-2, 1-3, 0-2)
Första perioden: 0-1 (9:55) Isak Rundblad (Oliver Ahlberg, Christopher Gustafsson), 0-2 (18:43) Joakim Nordqvist (Julian Palm-Winlöf). Andra perioden: 0-3 (9:25) Joakim Nordqvist (Viggo Meerits) spel fyra mot fem, 0-4 (10:23) Melvin Könönen (Leighton Desjarlais, Oliver Ahlberg), 1-4 (13:30) Erik Gazelius (Emil Svensson, Viktor Grannas) spel fem mot fyra, 1-5 (19:17) Neil Vermillion (Oliver Ahlberg, Isak Rundblad). Tredje perioden: 1-6 (6:24) Isak Rundblad (Leighton Desjarlais), 1-7 (8:55) Melvinen Könönen (Oliver Ahlberg, Neil Vermillion).
Skott: 26-33 (8-13, 7-12, 11-8).
Utv, Orsa: 3x2, Avesta: 6x2.
Domare: Peter Gustafsson.

Avesta BK i Orsa Ishall: Samuel Eriksson (Edvin Johansson)-Viggo Meerits, Samuel Bjurling, Melvin Könönen, Leighton Desjarlais, Neil Vermillion-Isak Rundblad, Oliver Ahlberg, Edvin Karlsson, Zacarias Ridderstam, Christopher Gustafsson-Hampus Wiklund, Julian Winlöf-Palm, Erik Lindgren, Joakim Nordqvist.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47