J20-laget förlorade mot Orsa
2022-11-26 19:16
Avestas Loke Hedlund lade ner ett stort jobb i matchen mot Orsa. Foto: Per Lindgren.

Ett formsvagt Avesta BK hade inte mycket att sätta emot topplaget Orsa IK i Outokumpu Hallen. Orsa dominerade tillställningen och kunde bekvämt vinna med säkra 5-0 (3-0, 1-0, 1-0).

-Det är inte så mycket att säga om. Vi var trötta i första, och det blev lite bättre i andra. Inför tredje skulle vi spela vårt spel, men som sagt var det räckte inte idag, säger hemmalagets Loke Hedlund, efter matchen.

Förlusten, som var den sjunde raka, betyder ”BK” ligger på en niondeplats när serien når halvtid nästa helg.

Ett ungt hemmalag, med bara två J20-spelare, hamnade tidigt i ett 0-1-underläge i första perioden och fick sedan jaga hela matchen. Avesta var aldrig nära hota och Orsa hade skaffat sig en 3-0-ledning efter första perioden.

I andra perioden drog Avesta på sig tre raka utvisningar och även om man släppte till ett mål i boxplay, höll man ihop det bra i försvarsarbetet. Offensivt hade vi svårt skapa farliga chanser i mellanakten, och kom bara till tre avslut på mål.

-Vi var inte överens med domaren, säger Loke som tyckte Avesta drabbades av några lättvindiga utvisningar.

Ställningen inför tredje perioden var 0-4 och även om vi lyfte upp spelet var vi aldrig i närheten att skaka ett mer spelskickligt Orsa. Gästerna kunde halvvägs in i perioden fastställa slutresultatet till 0-5.

I och med att Avestahallen var uppbokad med spelare från Dalarnas kommande TV-pucklag, så spelades matchen alltså i Skogsbo och Outokumpuhallen. Det betydde att det var lite speciellt för SSK-fostrade kvartetten William Anderstedt, Villiam Lederud, Pontus Bergström och Loke Hedlund att komma tillbaka där allt en gång började.

-D=a kul att vara tillbaka. Det var nog fyra, fem år sedan. Man har mycket minnen härifrån, och många timmar i den här hallen, så kul att få komma tillbaka. Kul att få vara tillbaka på hemmaarenan, säger Loke Hedlund.

Naturligtvis har det inte undgått 17-åringen, att Skogsbo SK fostrade Axel Eriksson i veckan debuterade i Hockeyallsvenskan för Björklöven. Ännu ett bevis på att Skogsbo fortsätter ta fram talanger, som gör att de yngre i Skogsbo har spelare att se upp till, och ingjuta sig, "kan han, så kan jag".

-Det är kul för han. Han är d-a duktig på hockey. Alla vill spela i de stora ligorna, säger Hedlund som trots Avestas småjobbiga säsongsstart, tar fram sammanhållningen i laget.

-Det är en d-a bra grupp, och kul att spela hockey med dem. När vi kommer igång med vår rytm och hur vi vill spela, kommer det gå d-a bra.

ABK möter i nästa match Kvarnsvedens GoIF lördagen den 3 december på bortaplan.

Avesta BK-Orsa IK 0-5 (0-3, 0-1, 0-1)

Första perioden: 0-1 (:29) Max Lindgren, 0-2 (8:05) Nick Nilsson, 0-3 (12.49) Elias Nordgren.

Andra perioden: 0-4 (7.34) Nick Nilsson, spel fem mot fyra,

Tredje perioden: 0-5 (10.27) Max Lindgren.

Utv, ABK: 7x2. OIK: 4x2.

Domare: David Bång-Hisvåls.

Publik: ca 40 (Outokumpu Hallen)

Avesta BK: Markus Mattsson (William Anderstedt)-Sebastian Lindkvist, Robin Leijd, Albin Engström, Viktor Eliasson, Elias Malmberg-Elias Berglund, Pontus Bergström, Wiggo Karlsson Englöf, Casper Harjula, Villiam Lederud-Fred Ingesson, Oskar Skog, Albin Engström, Loke Hedlund.