J20-laget besegrade Kvarnsveden
2021-11-29 22:48
Forwarden Cristopher Gustafsson stod för en väl genomförd match mot Kvarnsveden. Foto: Sebastian Olander.

Avesta BK:s J20-lag gjorde processen kort med Kvarnsvedens GoIF i måndagens tillställning. Matchen slutade 11-2 (4-0, 5-1, 2-1). Under stora delar av matchen kunde ABK göra lite som man ville.

-Vi var bättre än de. Det blev lättare än väntat. De var inte så bra, säger Cristopher Gustafsson, direkt efter slutsignalen.

Säsongen har innehållit både toppar och dalar för J20. Men på hemmais, är man svårslagna, och har i och med kvällens seger, vunnit fyra av fyra möjliga matcher.

-Det finns olika lag. Vi har mött Orsa och Strömsbro som är väldigt bra lag. Idag är det ett lag som mest vill ut och skada kändes det som. Men skönt att vi slapp någon skada i alla fall. De hänger inte med, och blir sura och trötta, säger Avestatränaren Niclas Hero, om motståndet.

Matchen blev en enahanda historia. Kvarnsveden som haft en svag säsongsstart, med fem inspelade poäng, kom tidigt i underläge. Redan efter 1.11 gjorde Filip Ström 1-0, med ett vasst handledsskott. Dryga minuten senare kom 2-0 genom Cristopher Gustafsson, fint framspelad av Viggo Meerits.

-Vi har startat dåligt i de flesta matcherna, men idag startade vi bra. Det var skönt, säger Cristopher Gustafsson, som ofta bidrar med energi.

Ett givmilt bortalag hade svårt att hålla ihop i egen zon, och Avesta fick stora ytor. Isac Ihrfors och Edvin Karlsson utökade ledningen till 4-0 innan perioden var över.

Avesta behövde i andra perioden inte gå på fulla cylindrar, för att neutralisera ett tamt Kvarnsveden. Jesper Gustafsson blev Avesta femte målskytt i matchen, när han fick tid att sikta, och satte 5-0 tidigt i andra perioden.

Niclas Hero tyckte det var en styrka att målen kom från flera spelare.

-Vi vinner och det är många olika målskyttar, och det är positivt. Det kunde ha blivit hur många mål som helst känns det som.

Jesper Gustafsson satte sedan 6-0 efter snyggt dragit bort en back och placerat pucken ovanför Ricardo Verlinis benskydd. Kattens lek med råttan fortsatte, och hemmalagets första powerplaymål kom efter dryga åtta minuter, när Viggo Meerits stötte in pucken på Oliver Ahlbergs precisa pass, 7-0.

Klasskillnad. Utskåpning. Det är bara att välja ett ord, för att sätta en rubrik på hur spelet såg ut.

-Man fick väldigt mycket tid i anfallzon, och det var en kul match att spela, konstaterade ”CG”, som på grund av arbete på annan ort, medfört att han inte kunnat spela regelbundet i vare sig A-laget eller J20.

-Jag har haft mycket jobb borta. Jag tror det kommer att lätta med jobb nu, så att jag kommer att träna mer.

Om du skulle plocka fram matchens bästa spelare i ”BK”, vilket namn säger du då?

-Viggo Meerits, vilken lirare!

Just nämnde Viggo Meerits och Edvin Karlsson bättrade på sin målstatistik, 8-0 och 9-0, innan Kvarnsveden spräckte Jesper Larssons målnolla, till reducering 9-1, i slutet av mellanakten.

Den tredje perioden kändes som lagen väntade på slutsignalen. Matchbilden fortsatte vara ett Avesta kontrollerade matchen fullständigt. Isac Ihrfors visade sin målfarlighet, när han satte 10-1, hans andra mål i matchen. Niclas Hero tyckte den Sala HK fostrade forwarden glänste mest i ABK.

-Jag tycker han jobbar bra. Han har ofta gjort bra matcher, men inte gjort mål. Så det är kul att han får lite utdelning.

Radarparet Oliver Ahlberg och Hampus Wiklund ordnade 11-1, när den förstnämnde hittade rätt i powerplay.

Vinsten betyder att Avesta klättrade upp till femte plats. Nästa match spelas lördagen den 4 december kl 12.00 när Häradsbygden står för motståndet på bortais.

-Då måste vi upp i nivå. Idag gick vi kanske på 60, 80 procent. Då måste vi upp i hundra procent för att vinna, avslutar Niclas Hero.

J20, division 1. Avesta BK-Kvarnsvedens GoIF 11-2 (4-0, 5-1, 2-1)

Första perioden: 1-0 (1.11) Filip Ström, 2-0 (2.20) Cristopher Gustafsson (Filip Ström, Viggo Meerits), 3-0 (9.10) Isac Ihrfors (Isak Rundblad, Viktor Eliasson), 4-0 (12.32) Edvin Karlsson (Erik Millberg)

Andra perioden: 5-0 (0.27) Jesper Gustafsson, 6-0 (5.16) Jesper Gustafsson (Hampus Wiklund, Viktor Eliasson) 7-0 5/4 (8.23) Viggo Meerits (Oliver Ahlberg, Edvin Karlsson), 8-0 (11.55)Viggo Meerits (Cristopher Gustafsson, Simon Dalén), 9-0 (15.49) Edvin Karlsson (Erik Millberg), 9-1 (16.36) Edvin Höglund (Oliver Vestberg).

Tredje perioden: 10-1 (5.04) Isac Ihrfors (Isak Rundblad, Filip Ström), 11-1 5/4 (6.49) Oliver Ahlberg (Hampus Wiklund), 11-2 (12.50) Oscar Johansen (Sebastian Lindholm).

Domare: Per Kansell

Publik: Ca 65 (Avestahallen).

Avesta BK: Jesper Larsson (Wiggo Lundberg)-Jesper Gustafsson, Simon Dalén, Viggo Meerits, Cristopher Gustafsson, Erik Lindgren-Filip Ström, Hampus Wiklund, Isak Rundblad, Viktor Eliasson, Isac Ihrfors-Oliver Ahlberg, Zacarias Ridderstam, Edvin Karlsson, Erik Millberg.