J20 kammade noll i Tegera Arena
2020-10-10 15:05
Isac Ihrfors hade ett par bra chanser mot Häradsbygden utan hitta nätet. Foto: Olov Lindgren

Avesta BK:s J20-lag fick stryk i bortamötet mot Häradsbygden. Hemmalaget vann rättvist med 4-0 i Tegera Arena.

-De var det bättre laget, säger Avestas forward Isac Ihrfors.

Avesta BK, som på grund av covid-19 missat två träningsveckor, hade svårt att få spelet stämma inledningsvis. Det såg bättre ut ju längre matchen gick, men det syntes att det fattades en del i spelet.

Avestas assisterande coach Alfredo Pettersson var ändå nöjd hur man genomförde matchen.

-Efter förutsättningarna så gör vi det bra.

Det var ett ungt lag som ABK ställde på benen där bland annat William Ahlin, Felix Lilja och Olle Westlund gjorde sina första matcher i J20-tröjan.

-Kul att så många av de gjorde så bra ifrån sig, säger Pettersson.

Avesta agerade virrigt och ostrukturerat i första perioden. Hemmalaget var det bättre laget och ledningen med 1-0 var rättvis. Avesta BK hade svårt att skapa några farligheter, närmast var Isac Ihrfors som hade ett friläge efter dryga fem minuter, men missade målet. Passningsspelet hade mycket i övrigt från Avesta, som också hade tre numerära överlägen i perioden men utan få till något ordnat powerplay.

-Vi var svaga framåt och hade svårt i egen zon. Backarna kladdar med pucken och forwards visar sig inte, säger Pettersson som tycker det såg bättre ut i andra då man korrigerat en del saker.

Både Isac Ihrfors och Julian Winlöf-Palm visade goda intentioner och hade bra chanser men utan att lyckas få pucken i nät. Spelmässigt var Avesta i andraperioden bättre med i matchen än i första.

-Vi var hetare och tog kampen i anfallszon, säger Alfredo Pettersson.

Men några mål framåI blev det inte för ABK utan i stället var det Häradsbygden som ökade på till både 2-0 och 3-0. Hemmalaget visade upp ett bättre passningsspel och kom lättare till målchanser än Avesta.

-Jag tycker ändå det var stor skillnad i andra perioden, vi var tuffare då än i första. Vi hade press på de i anfallszon och vinner tillbaka pucken.

Inför tredje gjorde ”BK” ett hedervärt försök komma närmare i målprotokollet men räckte inte till.

-Vi blir långa. Men jag tycker vi spelar bra och håller oss till grunderna, säger Pettersson som menade de missade träningarna med spelare som varit sjuka gjorde man tröttnade på slutet.

Magnus Bräck avgjorde definitivt tillställningen när han med sitt tredje mål i matchen dryga två minuter före slutet satte 4-0.

Isac Ihrfors menade att det kanske var en del nerver som gjorde laget hade svårt få spelet att stämma i första perioden.

-Kanske var det så. Sedan tycker jag att vi kommer igång i andra och börjar snacka med varandra. Vi kommer ut mer som ett lag då och börjar jobba mer tillsammans och börjar åka skridskor, säger Ihrfors som var en av Avestas bästa spelare.

Målvakten Christoffer Marcon gjorde en habil insats med flera fina räddningar och var en annan av Avestas förgrundsfigurer.

-Han var mycket bra, berömmer Ihrfors sin keeper som landade på fina 92,31 i räddningsprocent.

Alfredo Pettersson menar att man har en del att arbeta med, men att det är en utvecklingsbar grupp som har stor potential.

-Vi har ett ungt lag. I dag var det många som gjorde sin första match i J20, men det är en bra grupp.

Avesta BK möter om en vecka Strömsbro IF på hemmaplan.

Häradsbygdens Sportsällskap-Avesta BK/Fagersta/Sala 4-0 (1-0, 2-0, 1-0)

Första perioden: 1-0 (11.18) Magnus Bräck (Samuel Gustafsson, Olof Flinth).

Andra perioden: 2-0 (2.54) Magnus Bräck, 3-0 (16.30) Viggo Kedén, spel fem mot fyra.

Tredje perioden: 4-0 (17.44) Magnus Bräck (Olof Flinth, Kalle Larsson-Gudmunds).

Utv, Häradsbygden: 4x2.Avesta BK/Fagersta/Sala: 4x2, 1x5, 1x20.

Domare: Alexander Westberg. Linjemän: Martin Daniels, Erik Eklund.

Publik: 50 (Tegera Arena)

Avesta BK: Christoffer Marcon (Edvin Johansson)-Oliver Ahlberg, Hampus Wiklund, Erik Lindgren, Edvin Karlsson, William Ahlin-Viggo Meerits, Simon Dalén, Felix Lilja, Julian Winlöf-Palm, Isac Ihrfors-Isak Rundblad, Olle Westlund, Ludvig Johansson, Zacarias Ridderstam, Christopher Gustafsson.