J20 1 A Västra. Förlust för lojt Avesta i säsongsavslutningen
2023-02-25 19:04
Felix Lilja var besviken efter lagets bleka insats mot Kvarnsveden. Foto: Olov Lindgren

J20 1 A Västra.

Det blev ingen lyckad avslutning på säsongen för J20 när Kvarnsvedens GoIF vann med 7-2 (2-1, 2-1, 3-0) i Avestahallen.

-Det är tungt, men inte mycket att säga om, konstaterade Avestas assisterande kapten Felix Lilja en kort stund efter slutsignalen.

Förlusten betyder ABK passerades av Kvarnsveden i tabellen och halkade ner till åttonde plats.

Efter 7-3-seger i början av februari mot topplaget Häradsbygden, avslutade Avesta med fyra raka förluster.

-Det har varit en berg- och dalbana, sammanfattar Lilja säsongen.

Facit under säsongen blev fyra segrar efter ordinarie tid och en efter straffar, vilket betyder tretton poäng på 18 matcher.

Hoforssonen menar man har haft för få spelare för att kunna hävda sig.

-Vi har haft lite folk och sedan har åldersskillnaden varit för stor.

Sex mål och tre assists fördelade på 16 matcher har det blivit för Lilja, som tycker spelet för egen del har lossnat under senare delen av säsongen.

-Det var tungt i början, men har gått bättre på slutet.

Hur ser det ut framöver för dig?

-Jag kommer träna på för att bli bättre. Det blir ”off-ice” med barmark och fysträning.

I epilogen mot Kvarnsveden hade vi 2-2 en bit i andra perioden efter att Robin Leijd och Arwid Forsman gjort ABK:s mål. Men sedan var det Kvarnsveden för hela slanten. Innan mellanakten var över var ställningen 2-4. I slutet av tredje perioden var det uppgivet hos hemmakillarna och siffrorna rann iväg.

-Vi gjorde en okay första period, men tappade i andra. Sedan i tredje gick luften ur, säger Felix Lilja.

Avesta BK-Kvarnsvedens GoIF IK 2-7 (1-2, 1-2, 0-3)

Mål, Avesta: Robin Leijd, Arwid Forsman. Målvakt: Markus Mattsson 78,79 procent. Kvarnsveden: Elliot Ekholm 3, Isac Larsson 2, Elliot Fagerås 2. Målvakt: Oscar Olsson 95,83 procent.

Utv, ABK: 5x2, Kvarnsveden: 3x2, 1x20.

Domare: Hendrik Johansson.

Publik: ca 60 (Avestahallen).

Avesta BK: Markus Mattsson (Casper Nilsmats)-Viktor Lyckman, Robin Leijd, Felix Lilja, Arwid Forsman, Elias Malmberg-William Grönstrand, Elias Berglund, Adam Elmgren, Villiam Lederud, William Johansson-Wiggo Karlsson Englöf, Loke Hedlund, Linus Vallin.