Förlust för J18-laget hemma mot Borlänge:2
2021-12-19 17:14
Pontus Bergström stod för en godkänd insats i förlustmatchen mot Borlänge:2. Foto: Per Lindgren.

I sista matchen före jul-, och nyårsuppehållet, förlorade Avesta BK:s J18-lag söndagens match i Avestahallen mot Borlänge HF:2 med 2-5 (2-2, 0-1, 0-2).

-Jag tycker vi kämpade bra. Det var tufft motstånd och orken försvinner, och vi släpper in några dåliga mål, kommenterade backen Pontus Bergström matchen.

Den första perioden var relativt jämn, och slutade 2-2. Borlänge tog tidigt ledningen med 0-1 efter Kevin Dalfors nätat på William Anderstedts målvaktsretur. Avesta stod upp rätt bra, även om det var Borlänge som var något bättre första tio minuterna. Halvvägs in i perioden kvitterade Jesper Nordlund till 1-1, efter stött in pucken från nära håll. Målet gjorde att Avesta fick energi, och tog över spelet och visade prov på bra hockey. Maksym Maiuk hade ett friläge, och Avesta skulle ta ledningen med 2-1, efter ett ett vackert anfall, där Oskar Skog avslutade på bästa sätt. Ett Borlänge som stod på hälarna, fick ändå in 2-2, efter Avesta sorterat fel i egen zon, och Axel Almqvist, kunde omarkerad sikta och sätta pucken otagbart för Anderstedt.

-Det var bra fart, och alla kämpade, och vi hade bra tryck, säger Pontus Bergström om matchens första tjugo minuterna.

Pontus Bergström tillsammans med Oskar Skog, tillhörde de yngsta i ABK, i och med de är födda 2006. Med sin räckvidd och tyngd, utnyttjade Bergström sin storlek och försökte gå på kropp och tackla motståndarna.

Avesta höll spelet uppe någorlunda i andra perioden. Publiken bjöds på böljande hockey, med högt tempo. Borlänge började bäst, delvis i kraft av ett powerplay, men Avesta jobbade sig in i perioden, och skapade en del chanser, även om gästerna kändes snäppet bättre.

Pontus Bergström tycker att man tappade spelet efterhand i perioden.

-Vi började bra, men sjunker sedan tillbaka, och det blir mycket spel i egen zon, säger han.

Periodens enda mål gjordes av Borlänges Axel Almqvist, efter dryga 17 minuter fram till 2-3. I slutsekunderna var det nära ytterligare bortamål, men Avesta lyckades inte släppa in några fler puckar.

"BK" fick inte den start av tredje perioden man önskade sig, då Borlänge redan efter 39 sekunder utökade ledningen till 2-4. Hemmalaget fortsatte att slita, men man hade svårt att få igenom skotten, och när Borlänge med åtta minuter kvar gjorde 2-5, var matchen över för hemmalaget.

Även om många ben var trötta i tredje perioden , säger Pontus Bergström att han inte kände av någon trötthet.

-Nej, det gjorde jag inte.

Hur tycker du det gick för egen del i matchen?

-Bra tycker jag, Jag kom in i det efterhand i första perioden.

Efter tretton omgångar har laget spelat in 13 poäng, och ligger sjua i tabellen, och Avestas #3 tycker man har gjort det okej så här långt.

-Jag tror vi förlorat en hel del matcher. Men i vissa matcher har laget spelat bra, säger Bergström.

Den 9 januari väntar nästa match, då man bortamöter Falu IF:2.

J18 Division 1. Avesta BK-Borlänge HF:2 2-5 (2-2, 0-1, 0-2)

Första perioden: 0-1 (1.54) Kevin Dalfors (Olle Fredriksson, Vilgot Ericson), 1-1 (10.55) Jesper Nordlund (Simon Dalén), 2-1 (13.53) Oskar Skog (William Johansson, Felix Lilja), 2-2 (17.36) Axel Almqvist (Vilgot Ericson, Henrijs Reinis Varavs)

Andra perioden: 2-3 (17.41) William Forslund (Vilgot Ericson)

Tredje perioden: 2-4 5/4 (0.39) Samuel Grans (Olle Fredriksson, Axel Almqvist), 2-5 (12.36) Olle Sandell (William Forslund)

Utv: ABK: 4x2, 1x10 Borlänge: 1x2.

Domare; Felipe Londoño

Publik: Ca 45 (Avestahallen)

Avesta BK: William Anderstedt (Wiggo Lundberg)-Carl Sörebo, Simon Dalén, Oskar Skog, William Johansson, Felix Lilja-Loke Hedlund, Pontus Bergström, Valter Gräsberg, David Johanson, Wiggo Karlsson Englöf-Jack Franzén Olsson, Jesper Nordlund, Erik Millberg, Maksym Maiuk.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47