Sjätteplats för J18 i Eskilstuna Linden Cup
2021-09-12 20:42
J18-bossen Joel Malmström var nöjd hur laget växte in i turneringen. Foto: Per Lindgren

Under lördagen avgjordes Eskilstuna Linden Hockey Cup för J18-lag i Smehallen. Avesta BK, som var ett av sex deltagande lag, hamnade på sjätte plats efter förlorat matchen om platserna 5-6 mot Gävle Godtemplare med 1-3 (0-0).

Tränaren Joel Malmström var trots placeringen nöjd med hur man genomförde cupen.

-Vi gör en bra insats. Jag tycker vi tar kliv framåt i varje match som går, säger han i ett sms.

Avesta BK fanns i en grupp tillsammans med Hammarby IF och Örebro Hockey. Inledande matchen tidigt på lördagsförmiddagen mot Hammarby slutade 2-2 där ett något sömnigt och vilset ”BK” ledde både med 1-0 och 2-1 men tappade segern 11 sekunder före slutsignalen.

-Det var lite avslaget och rörigt i stort sett över hela isen, säger Malmström efter matchen mot blivande cupsegrarna.

Målvakterna Marcus Mattsson och William Anderstedt delade på jobbet mellan stolparna och hörde till förgrundsfigurerna vilket skottstatistiken 37-11 till Hammarby skvallrar om.

-De ger oss möjligheten att få med oss en poäng.

Målen för Avesta mot HIF gjordes av Felix Lilja (ass. William Johansson, Jesper Nordlund) och David Johnson (Loke Hedlund, Wiggo Karlsson Enlöf).

Joel Malmström var trots poängen inte helt nöjd med den inledande matchen.

-Vi pratar efteråt om vikten av att varje spelare lär göra sitt eget jobb först och inte försöka göra polarens jobb. Jag tycker att det blir en uppryckning i andra matchen mot Örebro.

Men trots laget lyfte sig räckte det inte till några poäng mot ett välspelat Örebro som vann med 3-1 (0-0), efter ett sent reduceringsmål av David Johnson (assisterad av Robin Leijd och Olle Westlund).

Även om Avesta gjorde en fin insats, var motståndarna numret större enligt Malmström.

-Jag måste vara ärlig och säga de var det bättre laget och det syntes de var mer samspelta över hela banan.

Segrare i grupp B blev Hammarby på tre poäng, tvåa kom Örebro på två poäng och Avesta hamnade på tredje plats med en poäng.

I grupp A toppade hemmaklubben Eskilstuna Linden Hockey med fyra poäng, två före Knivsta Spartans, medans Gävle Godtemplare hamnade trea utan poäng.

Det betydde Avesta fick spela match om plats 5-6 mot ”Godis”. Matchen, stod länge 1-1 efter Maksym Mayk kvitterat i andra perioden för ABK.

-Det känns som vi mer slappnar av i spelet och vill vara spelbara för polaren, säger Malmström som tyckte att spelarna var mer positionssäkra och tryggare i sina roller än tidigare.

-Vi tänker på var vart varje enskild ska ligga i de olika zonerna.

Nu räckte det inte till seger, men spelat i framförallt första perioden, som ”BK” vann skotten med 11-7, visade det finns kvaliteter i manskapet.

-Laget överraskade på mig positivt och det känns hoppfullt att se det spelet.

I andra perioden tog Gävle Godtemplare över, när ABK trodde det skulle gå av sig själv det fina spelet från första akten och blev passiva. Arvid Nyberg satte 1-0 efter knappa fem minuter.

-Det känns som vi blev lite för ”nöjda” med spelet vi hade med oss från första.  Vi började köra lite som vi själva tyckte och blev stundtals väldigt stillastående. En av Avesta BK:s importer från Ukraina till säsongen Maksym Mayk kvitterade till 1-1 efter dryga sex minuter men närmare kom inte ABK, som fick se Gävle Godtemplare avgöra med att göra 3-1 i slutsekunderna.

-Sista matchen vart sönderryckt med mycket utvisningar år båda hållen, vilket gjorde vissa fick spela mer, vissa lite mindre, säger Malmström som menar man har en del att jobba på i ”special teams”.

Avesta saknade under dagen en del spelare på grund av skador och sjukdomar, vilket gjorde flera fick spela på ovana positioner. ABK-bossen gillade att killarna tog sina roller utan omsvep.

-Jag vill ge de en extra eloge att de köper läget och gör sitt bästa, säger Malmström som tyckte laget växte in i turneringen och var nöjd över gruppens inställning och engagemang.

-Jag känner en stolthet över grabbarna och den sammanhållning som är i truppen trots många nya spelare, avslutar Joel Malmström.

Avesta BK:s matcher i Eskilstuna Linden Cup:

Gruppspel:

Hammarby IF-Avesta BK 2-2 (1-1)

Första perioden: 0-1 (4.27) Felix Lilja (William Johansson, Jesper Nordlund), 1-1 (7.19) Liam Qvarnström (Max Ideström). Andra perioden: 1-2 (9.31) David Johnson (Loke Hedlund, Wiggo Karlsson-Enlöf), 2-2 (19.49) Alexander Roose (Emre Kara, Liam Qvarnström).

Avesta BK-Örebro Hockey 1-3 (0-0)

Andra perioden: 0-1 (6.25) Noa Tunsved (Lucas Forsman), 0-2 (7.53) Albin Amnebratt (Timofej Gearsimov), 0-3 (8.29) Kristers Kveisis, 1-3 (16.14) David Johnson (Robin Leijd, Olle Westlund)

Placeringsmatch 5-6

Gävle Godtemplares Idrott-Avesta BK 3-1 (0-0)

Andra perioden: 1-0 (4.57) Arvid Nyberg (Abbe Norgren), 1-1 (6.37) Maksym Mayk, 2-1 (15.22) Abbe Norgren (Theo Nilsson, Filip Harbom Estliden), 1-3 (19.54) Noel Öster (Alfons Lindberg)

Final:

Hammarby IF-Eskilstuna Linden Hockey 6-1

Match om tredje pris:

Örebro Hockey-Knivsta Spartans 3-1

Match om placeringarna 5-6:

Gävle Godtemplare-Avesta BK 3-1

Slutställning:

1. Hammarby IF
  2. Eskilstuna Linden Hockey
  3. Örebro Hockey
  4. Knivsta Spartans
  5. Gävle Godtemplare
  6. Avesta BK

I övrigt kan noteras att Avesta BK:s David Johnson kom delad tvåa i både poäng- och skytteligan med sina 2+0.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47