J20 division 1. Målrikt när Avesta BK förlorade mot Hofors HC
2022-11-19 16:34
William Johansson håller en Hoforsspelare bakom sig. Foto: Olov Lindgren

J20 Division 1. En svag andraperiod blev Avesta BK:s fall när topplaget Hofors HC kunde vinna med 8-5 (3-3, 0-4, 2-1) i Avestahallen.

-Det är bra stundtals, med sedan går vi ner oss i andra, säger Avesta BK:s forward William Johansson som var en av hemmalagets målskyttar.

Avesta, med åtta spelare som spelat i A-laget, hade 3-3 efter första perioden men sedan var det slut på det roliga. Hofors ryckte snabbt åt sig en 6-3-ledning i andra, som blev 7-3 inför tredje. Avesta kröp lite närmare i tredje och hade hämtat in till 5-7 med knappa sju minuter kvar. Hemmalaget chansade plocka målvakten Markus Mattsson med 3,5 minuter kvar men då kunde Hofors avgöra med att lägga in pucken i tom kasse.

Hofors HC, som har tagit sex av sex segrar, imponerade med sin tempostarka hockey och är på god väg mot serieseger.

"BK" tog ledningen med 1-0 redan efter fem minuter genom Elias Malmberg, men Hofors vände inom knappa tre minuter till en 1-3-ledning. Men ABK tog över i slutet av första och utjämnade till 3-3 efter mål av William Johansson och Erik Lindgren.

I andra perioden var Avestas fina spel man hade visat upp i slutet av första som bortblåst, och Hofors kunde koppla grepp om matchen med fyra raka mål fram till 3-7-ledning.

-Jag vet inte vad som händer. Vi tappar det helt, vi slappnar av tror att det ska gå av sig själv, säger William Johansson i ett försök till analys.

I tredje akten hände inte så mycket innan Viktor Eliasson reducerade till 4-7 efter dryga sju minuter, senare kom ytterligare en reducering när Malmberg med sitt andra mål i matchen satte 5-7.

-Vi gör det bättre än i den andra, säger William Johansson som är en av lagets skridskostarkaste spelare.

Avesta plockade målvakten i slutet men det hjälpte inte utan Hofors kunde vinna med 8-5.

William Johansson tyckte att Hofors spelade lite annorlunda än de övriga lagen de mött, men inte att det är seriens bästa lag.

-Svårt att säga, men jag tycker inte det.

Om laget haft det tungt så har det gått desto bättre för 18-åringen som med sitt mål nu har har gjort fem mål och tre assists.

-Kul att få göra lite poäng. Det har gått bra, och vi har haft bra träningar där man utvecklas mer och mer varje dag.

Avesta har haft en tung första del av serien. Efter premiärsegern mot Hille/Åbyggeby har det blivit sex raka förluster och en niondeplats när serien närmar sig halvtid.

-Svårt att säga varför det har gått som det gjort. Men jag hoppas vi tar många vinster andra halvan av säsongen och att det ska gå bra, avslutar William Johansson.

Avesta möter i nästa omgång lördagen den 26 november Orsa IK på hemmaplan.

Avesta BK-Hofors HC 5-8 (3-3, 0-4, 2-1)

Första perioden: 1-0 (5:08) Elias Malmberg (Albin Engström), 1-1 (6:03) Gustav Nordström (Assar Ajax), 1-2 (6:50) Kevin Saletti (Sandijs Moiks) spel fem mot fyra, 1-3 (8:49) Ilja Michalevic (Sergejs Avotins), 2-3 (12:02) William Johansson (Albin Engström, Lucas Salo) spel fem mot fyra, 3-3 (12:11) Erik Lindgren (Julian Winlöf-Palm).

Andra perioden: 3-4 (2:32) Ilja Michalevic (Wilgot Heldevik-Klein, Petr Demenco), 3-5 (3:46) Sandijs Moiks (Assar Ajax), 3-6 (6:05) Arturs Medvedevs (Ivan Voitenko, Artur Yanchalousiki), 3-7 (16:55) Arturs Medvedevs (Artur Yanchalouski, Ivan Voitenko)..

Tredje perioden: 4-7 (7:20) Viktor Eliasson (Albin Engström, Viktor Lyckman), 5-7 (12:51) Elias Malmberg (Albin Engström, Arwid Forsman) spel fyra mot fyra, 5-8 (18.07) ENG, Gustav Nordström (Pavel Ivanov) spel fyra mot fem.

Utv, ABK.6x2. HHC: 5x2.

Domare: Kent Westergren.

Publik: 65 (Avestahallen)

Avesta BK: Markus Mattsson (Emil Rautsila)-Viggo Meerits, Texas Löwdin, Erik Lindgren, Arwid Forsman, Lucas Salo-Sebastian Lindqvist. Robin Leijd, Isac Ihrfors, William Johansson, Felix Lilja-Julian Winlöf-Palm, Hampus Wiklund, Albin Engström, Viktor Eliasson, Elias Malmberg-Wiggo Karlsson Englöf, Villiam Lederud.