Derbyvinst för J20-laget borta mot Hedemora
2021-12-15 23:56
Avestamålvakten Jesper Larsson gjorde en strålande match mot Hedemora. Arkivfoto: Sebastian Olander.

Avesta BK:s J20-lag inkasserade tre poäng i onsdagens bortamatch mot Hedemora SK. Matchen slutade med seger 3-6 (0-1, 1-2, 2-3), men Avestatränaren Niclas Hero ansåg att laget långt ifrån gjorde någon bra insats.

-Jag tycker att vi underpresterar, samtidigt som Hedemora får matchen dit de vill, och drar ner på tempot, säger ABK-bossen på telefon.

Senast mot Skutskär, briljerade Oliver Ahlberg med att bli fyramålskytt. Och den stekhete forwarden fortsätter visa storform, och gjorde tre ”kassar” mot HSK.

-Han gjorde 1-0 med ett handledsskott i krysset. Ett riktigt fint mål. Han har nu gjort sju mål på två matcher, och det är bara att ge honom pucken, så blir det mål, säger Niclas Hero om sin sylvasse spelare.

I den andra perioden utökade Avesta till 0-2 och 0-3, genom mål från Isac Ihrfors och Filip Ström. Men fortfarande hade spelet en del i övrigt att önska.

-Vi fuskar, och får ett långt lag. Vi väntar på att backarna ska slå 30 meters passningar, så att vi blir fria.

Att leda med 3-0 sägs vara svårt i hockey. Och i början av den tredje perioden, hade Hedemora kvitterat till 3-3. Då, efter dryga fem minuter, tog en Niclas Hero en timeout, som bidrog till att ABK lyckades ta tillbaka momentumet i matchen.

-Vi ville ha mer fart i femmorna, och kastade om lite, och spelade med de spelare som var mest heta, även om ingen var jättehet idag, skrattar Niclas.

Oliver Ahlberg satte ABK i förarsätet, när han fixade både matchavgörande 3-4 och 3-5 bakom tidigare ABK keepern Johan Trång i Hedemorakassen.

Även om det var flera spelare som kan bättre, så tar Avesta tränaren fram några som förtjänar extra plus.

-Fem backar gör mål idag. Det är starkt av Oliver att göra tre mål. Sedan sliter (Isac) Ihrfors i varje match. Det är dit alla måste komma, med det jobbet han lägger ner.  Arwid (Forsman) sliter och jobbar. (Jesper) Larsson gör en dundermatch i målet, och han är den stora orsaken att vi kommer hem med en vinst, avslutar Niclas Hero.

Avesta befäste sin sjätte plats i tabellen. På lördag kl 13.00 väntar hemmamatch, då man möter mittenlaget Sandvikens IK.

Kom ihåg att det då krävs covidpass och legitimation för att se matchen på plats.

J20 Division 1. Hedemora SK-Avesta BK 3-6 (0-1, 1-2, 2-3)

Första perioden: 0-1 (8.57) Oliver Ahlberg (Isak Rundblad).

Andra perioden: 0-2 (2.06) Isac Ihrfors (Viktor Eliasson), 0-3 (2.31) Filip Ström (Erik Lindgren),1-3 5/4 (12,29) Ronnie Skoglund (Oliver Jans, Ludwig Karlsson)

Tredje perioden: 2-3 (4.18) Emil Goude, 3-3 (5.45) Manuel Andersson (Oliver Jans), 3-4 (9.34) Oliver Ahlberg (Isac Ihrfors), 3-5 (15.34) Oliver Ahlberg (Hampus Wiklund, Zacarias Ridderstam), 3-6 (18.28) Hampus Wiklund (Cristopher Gustafsson, Zacarias Ridderastam).