J18 division 1. Häradsbygden blev för svåra
2022-11-13 21:01
Avestas Emil Eriksson försöker ta sig fram till ett skottläge. Foto: Per Lindgren.

Under söndagseftermiddagen väntade ett av seriens tuffaste motstånd, när vi i Avestahallen mötte serietvåan Häradsbygdens Sportsällskap. Matchen slutade med förlust 1-8 (0-3, 0-2, 0-3), där vi aldrig var nära, rubba ett för dagen mycket bättre motstånd. Avestas Emil Eriksson var så klart besviken efter matchen, och tyckte att man inte gav allt över 60 minuter.

-De är ett spelskickligt lag, men jag vet att om vi spelar som vi ska göra och alla tar sitt ansvar, och gör det vi ska, då vet jag att vi kan vinna mot de, säger han i ett sms.

ABK kom aldrig in i matchen från start och slog många icingpuckar, vilket gjorde att det blev mycket spel i egen zon. Därtill drog laget på sig utvisningar vilket gjorde det än tuffare. Att underläget inte var större än 0-3 efter första tjugo, kan Avesta tacka målvakten Emil Rautsila för.

-Vi inleder matchen med en dålig första period, då vi tar onödiga utvisningar och släpper in de i matchen. Vi fastnar i egen zon och åker inte tillräckligt mycket skridskor. Vi förlorar idag för att vi lämnar Emil i mål, och åker inte lika mycket skridsko som dem, säger Eriksson.

I andra perioden kunde HSS tidigt utöka till 0-4. Avesta kunde sedan få bättre kontroll för en stund på Häradsbygden, men spetsen framåt saknades.

Vad säger du om tredje perioden?

-Vi lyckades få in ett mål, men då var det redan försent för mer än halva laget hade tappat kämpaglöden och fokuserade på andra saker.

Emil Eriksson hoppas att den här matchen blev lite av en läxa, och att man i fortsättningen gör det man ska. För då ska man kunna bjuda på betydligt bättre motstånd. Även mot topplagen.

-Jag tycker inte att vi skylla på någon, utan det här är något som vi som lag måste ändra på, för att vi ska ha någon chans mot de lite bättre lagen i serien.

I nästa omgång, söndagen den 20 november, väntar bortamatch mot Malung.

J18. Avesta BK-Häradsbygden SS 1-8 (0-3, 0-2, 0-3)

Målen: 0-1, 0-2 Axi Reichel, 0-3 Axel Brisell, 0-4 Jacob Gladh Pettersson, 0-5 David Gold-Cox, 0-6 Theodor Netz-Åkesson, 1-6 Villiam Lederud, 1-7 Ivan Eljas, 1-8 Theodor Netz Åkesson

Utv, ABK: 6x2 Häradsbygden: 6x2

Domare: Fredrik Hermansson

Publik: Ca 50 (Avestahallen).

Avesta BK: Emil Rautsila (Casper Nilsmats)-Elias Berglund, Pontus Bergström, Felix Lilja,AlbinBäckström, Villiam Lederud-Emil Nyström, Viktor Lyckman, Wiggo Karlsson Englöf, Linus Vallin, Elias Malmberg-Fred Ingesson, Vladyslavc Kolba, Oskar Skog, Loke Hedlund, Texas Lövdin-Emil Eriksson, Adam Elmgren, Philip Vahlström.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47