Efterlängtad seger för J18-laget.
2022-02-02 22:43
Joel Malmström lotsade sitt manskap till seger mot IFK Ore/Vansbro AIK. Foto: Sebastian Olander.

Efter en tung start på det nya året, är Avesta BK:s J18-lag åter tillbaka på vinnarspåret, när onsdagkvällens möte mot IFK Ore/Vansbro AIK slutade med seger 4-1 (1-1, 1-0, 2-1).

-Det jag är mest nöjd med är kämpainsatsen. Idag är det en laginsats, och alla tre femmorna jobbar bra, och tar sin roll, säger en nöjd Avesta tränare Joel Malmström, efter slutsignalen.

Första perioden som slutade 1-1, var den sämsta från Avesta, även om man växlade upp efter bortalagets ledningsmål.

-Vi börjar matchen lite avslaget och avvaktande och lite respekt. Vi är mer nyfikna hur de spelar, än hur vi ska spela, säger Avestabossen.

Ett bra snack mellan tränare och spelare, inför andra perioden, gjorde att hemmalaget tog ett allt stadigare grepp om matchen.

Duktige Loke Hedlund gav Avesta ledningen med 2-1 tidigt i andra perioden, med ett vasst avslut.

-Det vart en jobbigt hemjobb när de kommer med en gubbe fri. Sedan får jag med farten upp, och pucken kommer precis till mig, och det är bara att knäppa dit den, säger Hedlund, som tränaren Joel Malmström, tyckte var bäst i laget.

-Jag tycker Loke Hedlund gör det bra. Jag är på han ganska mycket i början av matchen, och kommer med feedback, som han tar till sig och steppar upp ju längre matchen går.

Ett decimerat och tröttkört Ore/Vansbro hade inte mycket att säga till om i den tredje perioden.

-Vi sa att vi ska stänga matchen i den tredje perioden. Att vi ska hjälpa varandra över hela banan, att vi ska jobba och hjälpa varandra i varje situation och det tycker jag vi gör, säger Joel Malmström som kunde ta med sig mycket positivt från matchen.

-Det jag är mest stolt över är grabbarnas kämpainsats idag. Jag tycker vi är det bättre laget över hela matchen, när vi spelar som vi ska. Även om det finns perioder i matchen när vi slarvar, tjuvar och stirrar puck.

Loke Hedlund tyckte laget efter en tveksam start, sedan tog över allt mer, och vann välförtjänt.

-Jag tycker vi gör en bra match. Det är lite sisådär första tio minuterna. Efter det tycker jag vi rycker upp oss ganska bra. Jag känner att vi orkar mer än vad de gör i tredje perioden, och det visar sig.

Hur skönt var det vinna igen?

-Det är alltid skönt att vinna.

På söndag möts lagen igen, då i Furudals Hockeycenter. Loke Hedlund, är förhoppningsfull att man åter ska få med sig en seger.

-Jag tror det blir vinst där också. Det behövs.

J18 division 1. Avesta BK-IFK Ore/Vansbro AIK 4-1 (1-1, 1-0, 2-1)

Målen: 0-1 Rasmus Orenäs, 1-1 Albin Bäckström, 2-1 Loke Hedlund, 3-1 Anton Eriksson, 4-1 Robin Leijd.

Utv: ABK: 4x2 Ore: 5x2.

Domare: Tobias Hedström.

Publik: Ca 40 (Avestahallen)

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55