J18 division 1. Hemmaförlust mot Häradsbygden
2022-01-30 18:11
Emil Erikssons Avesta BK fick ge sig mot Häradsbygden. Foto: Per Lindgren.

När Avesta och Häradsbygden möttes för två månader sedan åkte ABK på storstryk 22-1 i Leksand. När lagen under söndagen drabbade samman igen i Avestahallen, blev det en jämnare match, men ånyo var det HSS som drog det längsta stråt, och kunde vinna med 2-7 (1-2, 0-3, 1-2).

-Jag tycker vi håller första tio helt okej. Vi tappar matchen för att vi har för dåligt försvarsspel. Anfallsspelet funkar, men vi får inte riktigt in puckarna, och har inte riktigt turen med oss, säger hemmalagets Emil Eriksson, kort efter slutsignalen.

ABK öppnade matchen i högt tempo och Oskar Skog prickade stolpen efter sju minuter, och några minuter senare ett friläge där pucken gick utanför. I Avestas mål stod Jesper Larsson för några vassa räddningar, men han kunde inte förhindra bortalaget gå fram till 0-2 inom 17 (!) sekunder i mitten av perioden. Efter målet pressade Häradsbygden på för fler mål. Men en utvisning på en Häradsbygdenspelare, medförde att Avesta välförtjänt kunde reducera, när Maksym Maiuk styrde in Olle Westlunds skott från blå linjen, till 1-2.

I upptakten av den andra perioden tog sig comebackande Julian Winlöf-Palm fram till ett friläge, vars avslut räddades av HSS keeper, och istället kunde bortalaget i anfallet efter utöka till 1-3. Avesta stred vidare och hade en bra period efter sju, åtta minuter, när Felix Lilja hade öppet mål i pp, men hann inte med att sätta klubban till pucken, och Jesper Nordlund fick se sitt avslut ta i stolpen hos Anton Lindgren. Ologiskt sett till spelet, kunde sedan Häradsbygden efter tio minuter skaffa sig ett klart grepp om matchen, när Max Collander gjorde 1-4, som skulle bli 1-5 innan perioden var över.

-Det är då de börjar psyka oss, och snacka. Men jag tycker vi håller huvudet kallt ändå, säger Västeråssonen Emil Eriksson, som till den här säsongen hamnade i Avesta, där han till vardags går på hockeygymnasiet. Den snart fyllda 17-åringen är kritiskt hur Västerås åsidosätter de juniorspelare som finns under de allra bästa.

-Västerås ungdomsida är inte så jättebra. De satsar på eliten, men de skiter i sina breddspelare som inte kommer in i elitlaget. 05 säsongen plockade de in tre spelare från Västerås, resten plockar de utifrån, så de satsar inte riktigt på sina egna spelare. Då fick jag höra talas om Avesta, och kom och kollade, och det verkade schysst.

Eriksson har under ett par år brottats med skadeproblem, och faktum är att han gjorde sin första match på två år när säsongen drog igång i höstas.

-Först var det en meniskskada i knät, sedan ett ligament som pajade. Så knäskålen hoppade ur led. Den här säsongen har varit som en nystart för mig. Jag tycker det gått framåt, men jag har en lång väg kvar för att det ska fungera, säger han.

I den tredje perioden, som slutade 1-2, hade Julian Winlöf-Palm flera klara målchanser. Avestas mål i perioden gjordes av Wiggo Karlsson-Englöf, där ”Julle” fick ett assist, betydde 2-6.

Dagens match, var det tredje mellan lagen. Första mötet vann Avesta, men sedan har Häradsbygden vunnit de två raka. Emil Eriksson känner en besvikelse att man inte kunde göra det bättre.

-Det är ett lag vi ska kunna vinna mot utan några problem om vi tar tag i vårat försvarsspel. Vi spelar inte som ett lag just nu.

Avesta som ligger kvar på sjunde plats i tabellen, är just nu inne i en tuff period. Emil Eriksson känner att man inte riktigt har fått sitt spel att funka under säsongen, med några undantag.

Vad skulle du ge för betyg på er säsong, på en skala 1-10?

-En fyra. Jag tycker vi startade starkt efter de två första matcherna och lyckades ta en del poäng. Sedan har vi sackat ner oss de senaste sju matcherna. Det har inte varit den bästa säsongen direkt. Vi har ganska mycket att jobba på.

Nästa match spelas tisdagen den 2 februari hemma mot IFK Ore/Vansbro AIK med start klockan 19.00.

Avesta BK-Häradsbygden SS 2-7 (1-2, 0-3,1-2)

Första perioden: 0-1 (11.13) Max Collander (Hugo Ollas, Gustaf Gisslander), 0-2 (11.30) Filip Hultgren (Petter Gustavsson, Vigor Fridén), 1-2 5/4 (17.15) Maksym Maiuk (William Johansson, Olle Westlund).

Andra perioden: 1-3 (1.46) Alexander Olsson (Filip Hultgren, Petter Gustavsson), 1-4 (10.24) Max Collander (Vigor Fridén, Petter Gustavsson), 1-5 (18.09) Erik Norström (Axel Carlsson).

Tredje perioden: 1-6 (2.03) 5/4 (2.03) Max Collander (Gustav Gisslander), 2-6 (10.15) Wiggo Karlsson-Englöf (Julian Winlöf-Palm), 2-7 (18.41) Marcus Wettergren (Linus Carlsson, Gustaf Gisslander)

Domare: Per-Erik Andersson

Publik: 40 (Avestahallen)

Avesta BK: Jesper Larsson (Emil Rautsila)-Olle Westlund, Maksym Maiuk, Simon Dalén, William Johansson, Felix Lilja-Sebastian Lindkvist, Pontus Bergström, Wiggo Karlsson Englöf, Julian Winlöf-Palm, Oskar Skog-Carl Sörebo, Elias Berglund, Anton Eriksson, Jack Franzén Olsson, Emil Eriksson-Jesper Nordlund.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47