J18 division 1B. Orsa blev för svåra
2022-01-16 17:37
Avestas J18-lag vann skottstatistiken, men förlorade söndagens hemmamöte mot Orsa. Foto: Per Lindgren.

Avesta BK fick se sig besegrat i mötet med Orsa IK på hemmaplan i J18 division 1B Västra, med 1-4 (0-2, 1-2, 0-0). ABK gjorde trots förlusten en godkänd match. I seriepremiären förlorade man med 14-3 mot samma lag, men visade nu man att man tagit steg framåt.

-Vi har kommit långt sedan förra gången vi mötte Orsa, och visar en bra utvecklingskurva, säger hemmalagets Anton Eriksson.

Den första akten bjöd på böljande hockey, där Avesta gjorde en helt okej period. Orsa som var det något bättre laget, kunde ta ledningen med 0-1 genom Hugo Dengg, som gjorde en uppåkning från egen zon. I numerärt överläge dubblerade sedan Orsa sin ledning till 0-2 med fem minuter kvar av perioden.

-Spelet var ganska jämt i första. Det var det att de fick in två mål. Det var lite dålig fokus i början. Sedan fick vi tillbaka fokuset och spelet som vi haft tidigare, säger Anton Eriksson.

Mellanronden skulle kommas ihåg för sitt ruff, det blev stundtals en stökig historia där utvisningarna duggade tätt. Inte minst kändes det som domartrion tog väl lång tid på sig att förklara sina beslut.

-Det var ganska mycket kladd med domarna. De visade inte så tydliga beslut, menar Anton Eriksson, som gjorde att det några gånger blev onödigt lång väntan, innan spelet kom igång.

Avesta visade prov på bra hockey, och tryckte tillbaka Orsa. När man spelar som man ska, så besitter laget en hög högsta nivå. Välförtjänt kom också reducering till 1-2, från Sebastian Lindqvist, efter dryga åtta minuter.

-Vi fick mycket energi och mycket positivet i början av andra, säger Anton Eriksson.

Men psykologiskt tungt replikerade Orsa dryga minuten senare genom att göra 1-3. Avesta tappade mycket av sitt momentum, och bortalaget kunde också göra 1-4, innan perioden var till ända.

Anton Eriksson håller med att man tappade sitt fina spel, när Orsa drog ifrån i målprotokollet.

-Vi hängde med huvudet och tappade fokus i motgång, säger 17-åringen som inte minst i andra perioden, delade ut ett par rejäla tacklingar.

-Jag försöker vara en fysisk spelare. Men schysst i duellerna. Spelar man hårt och får med sig pucken blir det bra.

ABK hade behövt ett tidigt mål i tredje perioden, för att göra match av det hela. Laget gjorde också ett ärligt försök, och vaskade fram en del farligheter. Några fler mål blev det inte, och matchen slutade 1-4.

Almtuna IS fostrade målvakten Markus Mattsson, som gjorde sin tredje match, och ska ha ett extra plus, även om han några gånger hade hjälp av stolparna.

Anton Eriksson som spelat nio av lagets fjorton matcher, känner att säsongen så här långt, inte riktigt motsvarat förväntningarna. Men att det finns hopp om en bättre framtid.

-Det har varit en tuff säsong, lite mycket baksteg. Vi har utvecklats, och jag tror det kommer bli en bra säsong nästa år.

J18 IB Västra. Avesta BK-Orsa IK 1-4 (0-2, 1-2, 0-0)

Första perioden: 0-1 (11.52) Hugo Dengg (Jonathan Hasmats), 0-2 5/4 (15.08) Max Lindgren (Allan Hesslin, Gustav Nordin).

Andra perioden: 1-2 (28.32) Sebastian Lindqvist, 1-3 5/4 (29.53) Jonathan Hasmats (Samuel Hansén, Hugo Dengg), 1-4 (33.27) Gustav Nordin (Erik Åkerman, Max Lindgren).

Domare: Claes Sörebo.

Publik: 37 (Avestahallen)

Avesta BK: Markus Mattsson (Wiggo Lundberg)-Olle Westlund, Elias Berglund, William Johansson, Arwid Forsman, Wiggo Karlsson Englöf-Loke Hedlund, Simon Dalén, Felix Lilja, David Johnson, Jesper Nordlund-Sebastian Lindqvist, Emil Eriksson, Anton Eriksson, Villiam Lederud, Erik Millberg.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47