Intervju med Maksym Maiuk
2021-09-13 12:37
Maksym Maiuk från Ukraina kommer spela i Avesta BK i vinter. Foto: Per Lindgren.

För några dagar sedan presenterades Vladyslav Kolba på hemsidan, som en av två spelare från Ukraina som den här säsongen kommer spela i Avesta BK, och då främst i juniorlagen.

Nu har turen kommit till Maksym Maiuk, som först berättar som sina främsta egenskaper som hockeyspelare.

-Mina styrkor är mina ben, jag är snabb på skridskorna. Jag har ett bra skott, och en bra klubbhantering, säger 16-åringen.

Även om en stor tid går åt att träna och spela matcher, så hinner ”Max” också med annat på fritiden.

-Jag pluggar i Ukraina, för att ta min slutexamen. Jag är också med kompisar, och lär mig svenska. Här i Avesta gillar jag att ta promenader med mina vänner. Ibland spelar jag också fotboll, och basket.

Maiuk säger att det inte finns så många vintersporter i Ukarina, men att snowboard och skidåkning är ganska populärt. Men valet föll på att börja spela hockey.

-Jag började spela hockey för åtta, nio år sedan.

Den senaste klubben han spelade med, innan flytten till Avesta, var Legion Simferopol i staden Lviv, i västra Ukraina, sju mil från den polska gränsen.

-Jag har också spelat i Tjeckien, och även i Kiev, säger han.

De närmaste veckorna kommer Maksym stanna i Sverige, innan han måste tillbaka till Ukraina för att fylla i några dokument. Men sedan är planen att komma tillbaka till Avesta igen, för att vara kvar här resten av säsongen.

Vad visste du om Sverige innan du kom hit?

-Inte alltför mycket, men jag kände till en del saker. Jag kan en del ord, som pass, skott, tack och lasarett.

Om vi ser tio år framåt i tiden, var tror du att du spelar då?

-Jag tror jag kommer spela i OHL (Ontario Hockey Leauge), för det är en väldigt respekterad liga. Det kommer vara ett väldigt stor ”push” att vara där, för att sedan spela i min drömliga NHL.

Så KHL är inget alternativ?

-Nej, NHL är bättre.

Snabbfrågor – Maksym Maiuk

Ålder: 16.

Hemstad: Lviv, Ukraina.

Smeknamn: Max.

Position: Back.

Läser: Playboy.

Favoritartist: Big Baby Tape.

Favoritlag (hockey): Detroit Red Wings.

Favoritlag (ej hockey): Los Angeles Lakers.

Världens bästa hockeyspelare (aktiv): Auston Matthews.

Världens bästa hockeyspelare (ej aktiv): Pavel Datsyuk.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47