Karlfeldtskolans hockeygymnasium lockar elever utifrån
2020-10-06 14:06
Trivs på Hockeygymnasiet. Från vänster Wiggo Lundberg, Felix Lilja och William Johansson. FOTO: Lena Hallström.

Hockeygymnasiet i Avesta har antagit några spelare som kommer utanför kommungränsen. Det är Wiggo Lundberg (IFK Mariehamn), Felix Lilja (Hofors HC) och William Johansson (Hofors HC). Samtliga dessa kommer att också spela i ABK:s J18-lag som börjar seriespelet på söndag.

Hemsidan fick efter ett av HockeyGymnasiets träningspass, ett kortare möte med de hockeyintresserade 16-åringarna.

Wiggo Lundberg, som är målvakt, är född och uppvuxen i Mariehamn på Åland, där han också har spelat med IFK Mariehamn under hela sin karriär.

Hur kom det sig att du hamnade i Avesta?

-Jag fick ett samtal från Niclas Hero som undrade om jag ville komma och provspela, och så kom jag hit tidigt i våras. Sedan testade jag en helg och tyckte det var kul. Sedan funderade jag i somras och sökte till Avesta och Karlfeldtsgymnasiet, och sedan bestämde jag mig i juli för att komma hit, säger Lundberg.

När det gäller förebilder, plockar Wiggo fram en NHL-spelare som tillhört Boston Bruins under 14 säsonger.

-Tuukka Rask, den finska målvakten har jag sett upp till, och han har det varit kul att kolla på.

Hur stort är intresset för hockey på Åland.

-Hockey i stort är ganska stort. Det finns en stor förening som är som Avesta BK, och det är IFK Mariehamn. Sedan har vi korplag som spelar i motionsserien. Men det är i IFK Mariehamn man kör i riktiga serier.

Vilken är den mest kända spelaren som kommer från IFK Mariehamn?

-Det är en bra fråga. Jag vet inte vad jag ska säga.

Till den stundande säsongen väntar helt nya lag för Wiggo Lundberg i J18 serien. Han tror på en oviss säsong.

-Jag tror det bli ganska jämnt i år. Det här året har vi ett ganska bra lag. Jag tror det kommer att vara d-a jämt i alla fall.

När du inte spelar hockey, vad gillar du då göra på fritiden?

-Jag brukar gymma ganska ofta. Annars är det inte så mycket, men jag pluggar lite.

Hofors HC produkten Felix Lilja tog sina första skridskoskär i HHC som sjuåring.

-Så jag har spelat i snart nio år, säger han.

Vad visste du om Avesta BK innan du kom hit?

-Jag visste inte så mycket om ABK.

Vad hoppas du kunna bidra med, och vad har du för position i laget?

-Jag vill alltid göra mitt bästa. Jag är snabb, det jag kan bli bättre på är att ha en blick på spelet, säger Lilja som som spelar som högerforward.

På söndag väntar Gävle GIK i J18 premiären. Ett lag med spelare som han stött på flera gånger tidigare med Hofors.

-Det är ett grisigt lag, och jag tycker vi är bättre.

Vad har du för personliga mål?

-Jag hoppas att jag kommer göra en bra säsong, och att laget också kommer att göra det. Jag tror det kommer att gå mycket bättre i år för ABK än förra säsongen.

William Johansson, kommer från Hofors HC och spelar vänsterforward.

Efter haft en hockeybakgrund i Hofors HC, är det nu Avesta BK som gäller, där han trivs.

-Det är skönt att vara här, och det finns mycket bra folk.

Kan du beskriva dig som spelare?

-Jag är vänsterforward och är en hårt kämpande spelare i hörnen.

På försäsongen har J18-laget hunnit med fyra träningsmatcher, där man bland annat besegrat Gävle GIK och IFK Hallsberg.

-Vi får hoppas att det går bra i vinter, och jag tycker det har gått bra för egen del på försäsongen.

Vilken tror du blir Avestas främsta poängplockare i vinter?

-”Julle” (Vinlöf) Palm.

Du går ditt första år på hockeygymnasiet. Vad är det bästa med att gå där?

-Det är att spela hockey på morgonen.

För ytterligare information om Hockeygymnasiet, kontakta Thord Mattsson, 0733-645390.

Sista ansökningsdag för hockeygymnasiet är densamma som för övriga gymnasiet. Anmälan görs via denna länk

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47