J18 Division 1. ABK övertygande i hemmamötet mot Söderhamn/Ljusne HC/SIK
2020-01-19 18:57
Christopher Gustafsson efter 7-1 mot S/L: "Tror vi kommer fortsätta på det här spåret". Foto: Per Lindgren
Avesta BK:s J18-lag har hittills haft en tung säsong. Men mot Söderhamn/Ljusne HC/SIK kom andra raka segern. Matchen stod länge och vägde men i slutet av andra perioden gjorde ABK ett ryck när man gick från 2-1 till 5-1 inom loppet av dryga fem minuter. I tredje perioden kunde också hemmalaget öka på till 7-1 mot ett resignerat Söderhamn/Ljusne.
Segern betyder ABK lämnade över jumboplatsen till S/L.
-Alltid härligt att vinna, konstaterar "BK:s" center i förstafemman Christoffer Gustafsson som hoppas man kan fortsätta klättra i tabellen.
-Jag tror vi kommer fortsätta på det här spåret och vinna. Jag vet inte hur många poäng vi har till närmaste lag framför oss, men jag hoppas att vi kan klättra några placeringar.

Avestas segersiffror var i överkant, och S/L var minst lika bra som hemmalaget stora delar av matchen. Men gästerna, som vann skottstatistiken med 34-33, lyckades bara överlista en storspelande Christoffer Marcon i hemmakassen en gång.
Både i första perioden och inledningen av andra var Marcons insats som gjorde Avesta hade ledningen i matchen.
-Han räddade oss fler gånger, säger namnen Gustafsson.

ABK hade en 1-0-ledning med sig från en jämn första period, innan Edvin Karlsson dubblerade ledningen drygt halvvägs in i mittronden. S/L reducerade till 2-1, innan Avesta fick målskyttet lossna med tre raka mål sista fem av andra perioden.
-Jag tycker vi började matchen sådär. Men efterhand blir det bättre och bättre och vi kommer in i det. Vi har många lägen att göra mål och till slut får vi in pucken.

I slutet av andra perioden med 23 sekunder kvar hettade det till när Hampus Wiklund fick 5+20 efter en elbowing på en S/L-spelare.
-Jag tycker det var en schysst tackling. Det blev en del kommentarer från båset och de hugger på det, säger Christoffer Gustafsson.
ABK lyckades utan större problem klara av det fem minuter numerära underläget.
-Vi gick in med inställningen att göra det så bra som möjligt och städa av utvisningen och det lyckas vi med.

Tredje perioden blev en defilering mot säsongens tredje seger. Extraplus i Avesta till förstafemman med Melvin Könönen, Christopher Gustafsson och Andreas Hörle bakom Oliver Ahlberg och Olle Westerlund. Mycket bra också Erik Lindgren och tremålsskytten Edvin Karlsson. Men allra bäst var målvakten Christoffer Macron med flera vassa räddningar och som till slut landade på imponerande 97.06 i räddningsprocent.

Segern senast borta mot Strömsbro IF2 följdes upp på bästa sätt med ännu en trepoängare. Förhoppningsvis har pusselbitarna börjat falla på plats och att laget får en bättre vinter än höst.
-Jag tror det börjat lossna. Vi har ett bra lag men haft många matcher där vi kunde vunnit men inte gjort det. Men nu gör vi det, säger Christoffer Gustafsson som är en av tre spelare som spelat samtliga matcher.

ABK möter nästa söndag tabellsexan Gävle GIK på bortaplan.

Text: Olov Lindgren

Avesta BK-Söderhamn/Ljusne HC/SIK 7-1 (1-0, 4-1, 2-0)
Första perioden: 1-0 (8.17) Erik Lindgren (Viktor Eliasson, Melvin Könönen), spel fyra mot tre. Andra perioden: 2-0 (11.02) Edvin Karlsson (Erik Lindgren, Julian Winlöf-Palm), 2-1 (13.41) Filip Forsman (Dennis Krohin), 3-1 (14.21) Oliver Ahlberg (Edvin Karlsson, Erik Lindgren) spel fem mot fyra, 4-1 (19.18) Andreas Hörle, 5-1 (19.29) Edvin Karlsson. Tredje perioden: 6-1 (10.55) Ludvig Johansson (Jonathan Anderstedt), 7-1 (16.54) Edvin Karlsson (Olle Westlund).
Skott: 33-34 (13-10, 8-11, 12-13).
Utv, Avesta: 7x2, 1x5, 1x20. S/L: 8x2.
Domare: Tomas Berggren.
Publik: ca 60 (Avestahallen).

Laget: Christoffer Marcon (Edvin Johansson)-Oliver Ahlberg, Olle Westlund, Melvin Könönen, Christopher Gustafsson, Andreas Hörle-Simon Dalén, Hampus Wiklund, Jonathan Anderstedt, Ludvig Johansson, Marcus Backlund-Viktor Eliasson, Julian Winlöf-Palm, Erik Lindgren, Edvin Karlsson, Jesper Avelin-Isac Ihrfors, Emil Lind, Erik Millberg.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47