J20. Trots stort spelövertag - förlust mot Skedvi/Säter
2020-01-11 16:05
ABK:s oförmåga att göra mål, betydde förlust 3-4 mot Skedvi/Säter. FOTO: Per LIndgren.
Trots stort spelövertag slutade lördagens J20-match mot Säters IF/SSIF med förlust 3-4 (0-1, 0-1, 3-2).

Avesta BK:s tränare Pelle Swärdh var ändå nöjd över insatsen.
-Tar man resultatet och ser till prestationen gör vi en bra match. Sedan handlar det om att göra mål.
Hemmalaget hade ett ett markant spelövertag i första perioden, delvis beroende på man fick spela mycket powerplay. Tyvärr var siktet inte rätt inställt.
-Vi hittade benskydden i den första, och tar inte de rätta besluten. Spelmässigt känner vi att vi gör en bra första och är där, men kanske inte har det rätta tålamodet.
I stället var det Säter som gjorde periodens enda mål när Hannes Andersson säkert satt en straff fram till till 0-1.

Matchbilden var densamma i andra perioden där "BK" visade upp bra intensitet och inställning. Laget radade upp målchanser men utan lyckas överlista Sätermålvakten.
-Vi gör en bättre andra, och är där på returerna, men han (Emil Sohls) är en demon i målet i de två första. Jag vet inte vad vi ska göra bättre och skapa bättre lägen av vad vi gör.
Desto mer effektiva var Säter och på ett skott från långt håll kunde Hampus Östberg med knappa fem minuter kvar av perioden dubblera Säterledningen till 0-2.

Hemmalagets Edvin Karlsson lyckades till slut få hål på Sohls i början av tredje perioden och sätta 1-2. Men gästerna var snabba att replikera och med två snabba mål inom loppet av 18 sekunder dryga fem minuter in i perioden hade SSIF gått ifrån till 1-4.
-Vi får tunga mål i tredje, men sedan får vi punka på deras målvakt till slut.
Erik Lindgren klev sedan in i matchen och gjorde två snygga mål 2-4 (7.10) och 3-4 (9.07).
-Erik Lindgren tycker jag är grymt bra, han är vår bästa spelare idag, säger Pelle Swärdh.

ABK tryckte på för en kvittering och närmast var Gustaf Hermansson, men sköt rakt på målvakten i fritt läge med några minuter kvar av tredje perioden.
-Synd att vi inte når hela vägen fram. Med en sådan här prestation är vi värda poäng i alla fall. Vi vinner skotten mycket (42-25) och då ska man ha med sig någon poäng. Spelar vi så här i fortsättningen, ser jag fram emot nästa helg när vi möter Surahammar borta, säger Pelle Swärdh.

Förutom Erik Lindgren ville ABK-tränaren plussa för Edvin Karlsson, som noterades för 1+1.
-Han har varit sjuk, går in och spelar vartannat byte. Han var bra idag.

Avesta BK-Säters IF/SSIF 3-4 (0-1, 0-1, 3-2)
Mål Avesta: Erik Lindgren 2, Edvin Karlson. Säter: Hampus Östberg, Hannes Andersson, Albin Nylén, Marcus Andersson.

ABK: Samuel Eriksson (Jesper Larsson)-Samuel Bjurling, Gustaf Hermansson, Joakim Nordqvist, Edvin Karlsson, Viggo Meerits-Isak Rundblad, Oliver Ahlberg, Niclas Hero, Keagan Pruden-Julian Winlöf-Palm, Hampus Wiklund, Melvin Könönen, Christopher Gustafsson.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47