Hockeyvagabonden som hittat till Björbo
2020-10-08 17:15
Ulf Weinstock från ett träningspass med Viking HC. Foto: Olle Persson.
Han har spelat 125 A-landskamper, och i prisskåpet finns både OS- och VM-medaljer. Som tränare har han förutom uppdrag i Sverige coachat lag i Norge, Danmark och Ungern.

Nu är det Björbo IF som gäller för Ulf Weinstock, som på fredag möter Avesta BK.

-Jag har inte hållit på med hockey på fem säsonger, utan jobbat på annat sätt.  Nu har jag varit på alla nivåer från landslag till division 3. Så nu vet man hur det är på alla nivåer i seriesystemet, säger "Uffe" på telefon, när hemsidan når 67-åringen.

Bortamatch på fredag mot Avesta BK. Vad är dina tankar inför den matchen?

-Vi har haft mycket strul under försäsongen med både spelartrupp och ingen is i Björbo. Vi har som målsättning inom laget att vi ska spela för att ha roligt. Vi ska försöka bygga upp någonting. Förväntningarna är att vi ska åka ner och göra en bra match.

Ulf Weinstock bor i Nås,  en kvarts bilresa till Björbo ishall. Där har han den något otacksamma uppgiften, att ta sig an ett Björbo som tappat spets från fjolårssäsongen, med bröderna Nils och Lars Eriksson i spetsen. Huruvida de ansluter senare under säsongen, kan inte Weinstock svara på.

-Jag vet inte om jag ska vara helt ärlig. Hade de varit med, plus Victor och Oscar Enmalm samt Sjö Martin Larsson som är äldre, då har vi haft ett riktigt bra lag. Just nu känns det som vi har ett ihåligt lag. Vi har ringt runt till alla möjliga, och fått ihop 20 man till träningarna. Det gäller att satsa på de yngre, och få de möjligheterna att växa till sig.

Du var inte med förra säsongen, vad karaktäriserar Björbo IFs lagbygge den här säsongen?

-Det som är problemet är att de åtta bästa har slutat. Hade de varit kvar hade vi siktat gå upp helt enkelt. Nu är det helt andra förutsättningar. Det som karaktäriserar BIF är att vi ska försöka jobba hårt, och ha ett hyfsat försvarsspel, något annat kan vi inte räkna med egentligen, säger han.

Att Ulf Weinstock som tränat lag som Stjernen Hockey i Norge, Linköping HC och FK Arboga valde Björbo IF föll sig ganska naturligt, i alla fall geografiskt.

-Jag bor ganska nära, och det var en bidragande orsak, plus att de har frågat mig i många år. Jag kan inte säga att suget på hockey har kommit tillbaka helt plötsligt. Man har haft det hela tiden, och det är kul att ha någonting att göra på vintern också, istället för att sitta hemma och rulla tummarna igen. Så därför svarade jag ja i år, och jag tycker det är roligt fortfarande. Hockeyn har varit en del av mitt liv sedan jag var liten, och det är inget man kan skjuta åt sidan bara heller. Man vill ju hålla på med det, och nu fick jag den här möjligheten och tog den. Nu har jag varit på alla nivåer från landslag till division 3. Så nu vet man hur det är på alla nivåer i seriesystemet.

Björbo premiärspelade förra veckan, då man förlorade borta mot Älvdalen (1-4). Trots förlusten, var den match som Ulf Weinstock tyckte BIF genomförde på ett bra sätt.

-Jag tycker vi gjorde en bättre insats än vad jag kunde tänka mig, för Älvdalen är bra i år. De hade otrolig hög fart, där fick vi koncentrera oss på försvarsspel, och det tycker jag vi klarade bra, så jag är helt nöjd med den insatsen. Jag tror att vi kommer att bli bättre framöver i och med vi får in fler spelare, och matchen mot Älvdalen var ett steg i rätt riktning.

Ulf Weinstock är medveten om att viruset har härjat i Avesta BK, men att man själva klarat sig från dess härjningar.

-Det är jättejobbigt, och har spridit sig över hela Dalarna, till ungdomslag också. Mora hade det, och Leksand, så det har varit på alla nivåer. Men vi har klarat oss. Peppar, peppar.

Ulf Weinstock meddelar att det finns lite sjukdomar i laget inför matchen mot ABK, och ett par spelare som är osäkra startande.

-Vi kommer med ett bättre lag än mot Älvdalen. Två var sjuka på träningen igår (onsdag), och jag vet inte om de blir med på fredag.

Jonas Melin, tränare i ABK, säger att förberedelserna inför hemmapremiären mot Björbo har störts en del av covid-19 som har drabbat spelare i junior- och A-laget.

-Vi ligger två veckor efter i planeringen, så vi har inte hunnit träna in allt vi skulle ha velat. Men säsongen är lång så vi kommer träna ikapp det vi förlorat.

Vad har ni tränat på under den här veckan?

-Vi har lagt fokus på att få igång skridskoåkningen och passningsspelet. Sedan har vi också tränat på vår spelidé.

Björbo tog sig förra säsongen till förkvalserien till HockeyTvåan. Jonas Melin tror inte att det blir någon enkel match på fredag, fast Björbo har brandskattas.

-Jag förväntar mig en bra, tuff match mot ett bra lag.

Serieupplägget i år är lite annorlunda än ifjol. Nu gäller det att placera sig topp 4, för att sedan spela vidare om en plats till förkvalserien till HockeyTvåan. Jonas Melin tror att ABK har goda chanser ta sig dit, men har sedan svårt att tippa vilka andra lag som kommer dit.

-Jag är osäker på vad de andra lagen står. Häradsbygden och Ludvika är alltid bra. Det enda jag är säker på är att vi kommer vara topp 4!

Hur är känslan inför matchen mot Björbo?

-Den är bra. Vi ser fram emot att få börja spela om poäng, hälsar Jonas Melin.

Några krasslig spelare, och skador gör att laget tas ut  förränns efter torsdagens träning.

På grund av covid-19, tillåts max 50 åskådare. Priset är 80 kronor, och anmälan kan göras på kansli@avestabk.se.

Invänta bekräftelse på att ni fått biljett. Efter det kan biljetten betalas via swish 123 3397437.

SvenskHockey.tv sänder matchen. Pris: 79 kronor.

För att se matchen går ni till ABKs sida på svenskhockey.tv och klickar på respektive match.