-08 U16

Lovisa uttagen till TV-pucken
2020-09-16 12:48
Avesta fortsätter leverera duktiga hockeydamer. Lovisa Norström är den senaste i raden. Foto: Per Lindgren

12-åriga Lovisa Norström har blivit uttagen i den slutgiltiga truppen som ska delta i TV-pucken.

-Det var inget som var väntat, säger den talangfulla backen, som är den enda spelaren från Avesta som blivit uttagen i 19-mannatruppen för Dalarna.

Kommandes från en hockeyfamilj så berättar hon att det föll sig naturligt att börja spela hockey, och då med Skogsbo SK.

-Det som fick mig att börja spela, var att det var pappa (Micke Norström) som spelat hockey, och brorsan, och det vart att jag var mycket i ishallen i Skogsbo. Jag började åka skridsko när jag var tre, och började Hockeyskolan när jag var fem år, säger hon.

Förutom spel med ABK:s U14 lag, så blir det att familjen en gång i veckan åker till Falun, där hon tränar med Faluns utvecklingslag.

Tidigare i år, i januari, fanns också Lovisa, med i Skogsbo SK:s lag under Nicklas Lidström Cup.

-Det var kul.

Vad skulle du säga är dina styrkor på isen?

-Pappa säger att jag är stark och är envis, och jag litar på han.

När det gäller att ta fram vilka spelare som hon inspirerats av, är det två Avestatjejer som likt henne, spelar back, som hon har som förebilder:

-Maja Nylén Persson och Ida Karlsson.

Vad har du för långsiktiga mål med hockeyn.

-Jag har inte kommit så långt, men kanske att spela i Leksand i SDHL.

I förberedelserna inför TV pucken så har Dalarna spelat en träningmatch mot Västmanland, som slutade med förlust, 14-1, och om drygt en vecka väntar ett returmöte, som kommer att spelas i Avesta ishall.

-De hade bra spelare som åkte igenom oss, och de sköt mycket och vi släppte in mycket mål. Jag tror den andra matchen kommer att bli lika tuff som den förra, men jag hoppas på det bästa.

Flickornas kvalspel till TV pucken kommer att spelas i Jalas Arena i Mora 9-11 oktober. Slutspelet har tilldelats Västerbottens Ishockeyförbund och spelas i Umeå den 29 oktober – 1 november.

Snabbfrågor – Lovisa Norström

Ålder: 12.

Bor – Högbo.

Skola: Årskurs 7 i Åvestadalskolan.

Vad gör du helst på fritiden - Är i stallet.

Vad är det bästa med att spela hockey och vara ishallen i Avesta – Bästa med att spela hockey, ja det är allt.

Lyssnar på – Allt.

Favorit TV-serie – Vet inte.

Är du en morgon eller kvällsmänniska – Kvällsmänniska.

Vem gör Avesta BK:s första mål när U14 serien börjar – Eric Ahlgren.

Försäsongsträning2020-05-28 13:17