J20. Tung kväll i Tegera Arena
2022-11-12 20:50
Felix Lilja menade Häradsbygden med sin rutin var numret större.. Arkivfoto: Per Lindgren.

J20 1 A Västra. Avesta BK stod inför en av säsongens svåraste uppgifter på lördagskvällen när topptippade Häradsbygdens SS stod för motståndet i Tegera Arena. HSS, visade också sin klass och gav inte ”BK” någon chans utan kunde vinna säkert med 11-2 (4-1, 4-1, 3-0).

-De var vassa, konstaterade Avestas Felix Lilja som menade man inte räckte till mot ett mer erfaret motstånd.

-Vi spelade bra, men de var bättre, säger forwarden i sin matchanalys.

Resultatet betyder Avesta ligger kvar på sjätte plats med tre poäng efter sex matcher.

ABK, som kom till matchen med fyra raka förluster, fick sämsta tänkbara start när Häradsbygden inledde målskyttet redan efter dryga minuten när Linus Carlsson gjorde 1-0 i spel fem mot fyra. Hemmalaget fortsatte ösa på framåt och hade gått ifrån till 3-0 redan efter dryga nio minuter, innan Oskar Skog reducerade till 3-1. Avesta fick sedan möjligheten komma ännu närmare i målprotokollet när Häradsbygden fick sin första utvisning med dryga fyra minuter kvar av första perioden. Men istället kunde HSS öka på till 4-1 kort efter laget blivit fulltaliga. Om uppgiften inför andra med ett tremålsunderläge såg tuff ut, blev det inte enklare när HSS också utnyttjade sitt andra powerplay i matchen och spädde på till 5-1 efter knappa fyra minuter.

-De spelade mer seniorspel än oss, vi har ett ungt lag, säger Lilja som är en av de äldre i truppen.

Avesta, som bara hade 13 utespelare, fick aldrig stopp på Häradsbygdens offensiv och hemmalaget kunde dra ifrån till 7-1, vilket föranledde till ett målvaktsbyte när Casper Nilsmats kom in för Markus Mattsson. Arwid Forsman putsade till siffrorna när han reducerade till 7-2 i mitten av perioden. Marcus Åberg fick dock sista ordet i mellanakten med sitt tredje mål i matchen vilket betydde 8-2 inför tredje ”perren”.

Felix Lilja, som spelade i andra kedjan med Wiggo Karlsson Englöf och William Johansson, fick lämna rinken poänglös och står kvar på 2 poäng (1 mål och 1 assist).

Hur tyckte du det gick för egen del?

-Helt okay, men jag kan bättre.

Frågan var om Avesta skulle klara sig från tvåsiffrigt bakåt, vilket tyvärr inte blev fallet då Marcus Åberg fortsatte visa sin målfarlighet. Inom loppet av 23 sekunder gjorde han både 9-2 och 10-2 halvvägs in i perioden. Innan matchen var över kunde hemmalaget också öka på till 11-2, vilket betydde sjätte raka förlusten.

Avesta möter nästa lördag obesegrade serieledarna Hofors HC på hemmais, och då hoppas Lilja man ska sätta punkt för den dystra förlusttrenden.

-Vi kommer kämpa vidare och ska försöka vinna mot Hofors. Om vi spelar som vi ska spela, så tror jag att vi kan vinna matchen, säger Felix som ser fram emot mötet mot sin tidigare klubb.

-Det ska bli kul att möta de. Jag är taggad.

Häradsbygdens SS-Avesta BK (4-1, 4-1, 3-0)

Första perioden: 1-0 (1:10) 5/4 Linus Carlsson (Olle Tägt, Erik Norrström), 2-0 (4:30) Filip Hultgren (Marcus Åberg, Filip Jarl), 3-0 (9:03) Max Collander (Oskar Håkansson), 3-1 (9:48) Oskar Skog (Villiam Lederud), Filip Hultgren (Filip Jarl, Marcus Åberg).

Andra perioden: 5-1 (3:55) 5/4 Filip Hultgren (Anton Gudmundsson, Marcus Åberg), 6-1 (7:10) Marcus Åberg (Petter Ödegaard, Filip Hultgren), 7-1 (7:23) Marcus Åberg (Olle Tägt), 7-2 (11:19) Arwid Forsman (Villiam Lederud), 8-2 (19:31) Marcus Åberg (Filip Hultgren).

Tredje perioden: 9-2 (9:24) Marcus Åberg (Anton Gudmundsson, Erik Norström), 10-2 (9:47) Marcus Åberg (Filip Hultgren, Olle Tägt), 11-2 (16:48) Vigor Fridén (Max Collander, Elias Strand).

Skott: 55-27 (14-8, 29-13, 12-6).

Utv, Häradsbygden. Filip Hultgren 2+2, Max Collander 2+2, Noel Manner 2, Erik Norström 2, Hugo Ollas 2. Avesta: Pontus Bergström 2+2+2, William Grönstrand 2+2, Arwid Forsman 2+2.

Domare: Fredrik Hermansson.

Publik: 60 (Tegera Arena)

Avesta BK: Markus Mattsson (Casper Nilsmats)-William Grönstrand, Viktor Lyckman, Elias Malmberg, Arwid Forsman, Albin Engström-Gustav Rautsila, Pontus Bergström, Wiggo Karlsson Englöf, William Johansson, Felix Lilja-Viktor Eliasson, Oskar Skog, Villiam Lederud.