J20. Stort spelövertag - men förlust borta mot SLHC/HHC/OHC
2022-10-22 18:41
Avesta BK:s 16-årige forward Oskar Skog tyckte Avesta förtjänade ett bättre resultat mot SLHC/HHC/OHC. Foto: Nicklas Bergström.

J20-laget förlorade lördagens bortamatch mot SLHC/HHC/OHC med 5-3. Forwarden Oskar Skog menade att Avesta inte var sämre än motståndarna, men att man inte hade marginalerna med sig.

-Vi är det bättre laget och har mer skott på mål, men ingenting går in. Domaren missar mycket, det är det som avgör. Det är tråkigt, säger Oskar Skog i telefon, i bussen på väg hem från Ljusne.

Pontus Bergström, som gjorde mål för andra matchen i rad, gav ABK ledningen med 1-0 i första perioden. Detta trots att spelet hackade en del.

-Vi är lite segstartade innan vi kommer igång. Vi har spelet,men det är inte tillräckligt med puckar som går in. Vi är bättre än de hela matchen, skulle jag säga.

I den andra perioden, som slutade 2-2, gav William Johansson med sitt tredje mål för säsongen, Avesta ledningen med 1-2,  och när Texas Löwdin, utökade till 1-3, såg det ljust ut. Tyvärr blev det inga fler mål för Avesta.

Vad är det som händer i tredje perioden när de vänder till 5-3?

-Första målet är solklar offside med en halvmeter, och de får momentum. Och våra skott går i ribban, suckar Oskar Skog.

I samband med hemmalagets ledningsmål, 4-3, efter åtta minuter tog Avesta en timeout. Vi saknade inte chanser att få in en kvitteringspuck, men istället kunde SLHC/HHC/OHC avgöra 25 sekunder före slutsignalen, när Avesta plockat ut målvakten Emil Rautsila, och spika slutresultatet 5-3.

-Vi hade skott i ribban, och dåliga studsar, och ingenting går in. Vi hade otur, konstaterade Skog.

På onsdag finns chans till revansch, när vi bortamöter Ludvika HF/Smedjebacken.

SLHC/HHC/OHC-Avesta BK 5-3 (0-1, 2-2, 3-0)

Mål: SLHC/HHC/OHC: Jakub Ruzicka 2, Edvin Abrahamsson, Love Lemberg, Filip Forsman. Avesta: Pontus Bergström, William Johansson, Texas Löwdin

Publik: 88 (Ljusne ishall)

Avesta BK i Ljusne ishall: Emil Rautsila (Markus Mattsson)-Robin Leijd, Sebastian Lindqvist, Felix Lilja, William Johansson, Wiggo Karlsson Englöf-Simon Dalén, Pontus Bergström, Albin EngströmIsac Ihrfors, Elias Malmberg-Emil Eriksson, Texas Löwdin, Linus Vallin, Oskar Skog.