Förlust för tappert Avesta BK i Ljusne Ishall
2022-02-02 22:16
Olle Westlund blev målskytt när Avesta BK förlorade borta mot SLHC/SIK. Foto: Micke Krantz

J20 division 1. Hemmalaget SLHC/SIK har haft en tung säsong, men kom till mötet mot Avesta BK med två raka segrar. Sviten förlängdes när det blev seger med 7-4 i Ljusne Ishall där avgörandet kom i slutet av tredje perioden då laget gick från 4-4 till 7-4.

-Vi gör en dåliga byten och förlorar på det, säger backen Olle Westlund om slutminuterna.

Avesta var i stora delar av matchen i målmässigt underläge, men krigade sig ikapp till 4-4 i tredje perioden, men orkade inte stå emot ett pånyttfött hemmalag som till slut drog det längsta strået.

”BK”, med bara tretton utespelare, åkte på två tunga mål i slutet av första perioden. Det var hemmalagets förstafemma som gjorde båda målen. Först gjorde estländaren Nikita Filippenko 1-0 i spel fyra mot fem, innan Alex Wahlström dubblerade ledningen till 2-0 i powerplay med bara 14 sekunder kvar av perioden.

När hemmalagets Elias Erling sedan ökade på till 3-0 knappt fem minuter in i andra perioden såg det mörkt ut. Men inom loppet av knappt fyra minuter runt tiominutersstrecket gjorde Avesta tre raka mål och kvitterade till 3-3. Först var det Oliver Ahlberg som reducerade till 1-3. Backen Olle Westlund kunde sedan göra 2-3 innan Emil Millberg satte 3-3 bakom Georg Vladimirov.  I tredje perioden tog SLHC/SIK ledningen på nytt när William Venne gjorde 4-3.

Oliver Ahlberg gav ABK nytt hopp med sitt andra mål i matchen, och 16:e för säsongen, när han kvitterade till 4-4 med knappa sju minuter kvar. Men det var hemmalaget som var starkast i slutet av matchen.

-Vi hade lite folk idag, samtidigt som de hade åtta division 2-spelare, säger Olle Westlund om varför man inte orkade distansen ut.

Nikita Filippenko satte 5-4 med mindre än fem minuter kvar, och när Avesta försökte komma ikapp gick hemmalaget ifrån till 7-4.

ABK gjorde med tanke på förutsättningarna ändå en helt okay insats.

-Vi gör det bra i 54 minuter, säger Westlund som gjorde sin sjunde match för säsongen efter tidigare varit skadad (knäskål som hoppat ur led).

-Det känns bra nu, fortsätter Olle som fick mycket speltid, men tyckte det var tufft med tanke på att det var få spelare med.

.

Med fyra matcher kvar ligger ABK kvar på sjätteplats i en haltande tabell.

Avesta har match igen redan på lördag då tabellettan Strömsbro IF kommer till Avestahallen.

-Det gäller vi håller sextio minuter då. De har ett bra lag och jag är inställd på en tuff match. Men jag tror vi absolut har en chans att rubba de, avslutar Olle Westlund.

SLHC/SIK-Avesta BK 7-4 (2-0, 1-3, 4-1)

Första perioden: 1-0 (18.02) Nikita Filippenko (Carl Svensson, Love Lemberg) spel fyra mot fem, 2-0 (19.46) Alex Wahlström (Nikita Filippenko, Carl Svensson) spel fem mot fyra.

Andra perioden: 3-0 (4.52) Elias Erling (Georg Vladimirov. Filip Forsman), 3-1 (8.55) Oliver Ahlberg, 3-2 (11.26) Olle Westlund (Casper Harjula, Niclas Hero), 3-3 (12.32) Emil Millberg (Viktor Eliasson)

Tredje perioden: 4-3 (1.16) William Venne (Nikita Filippenko), 4-4 (13.38) Oliver Ahlberg (Casper Harjula, Niclas Hero), 5-4 (15.17) Nikita Filippenko (Oskar Bak, Carls Svensson), 6-4 (18.16) Carl Svensson (Love Lemberg, Nikita Filippenko) spel fem mot fyra, 7-4 (19.26) Emil Svensson (Melwin Larsson)

Skott: 50-33 (17-9, 10-15, 23-9).

Utv, SLHC/SIK: 5x2. ABK: 2x2.

Domare: Björn Larsson. Linjemän: Herman Pettersson, Viktor Eriksson.

Publik: 83 (Ljusne Ishall)

Avesta BK: Jesper Larsson-Simon Dalén, Olle Westlund, Christopher Gustafsson, Viktor Eliasson, Isac Ihrfors-Pontus Bergström, Oliver Ahlberg, Wiggo Karlsson Englöf, Erik Millberg, Emil Millberg-Erik Lindgren, Niclas Hero, Casper Harjula.