J20. Förlängningsvinst mot Säters IF
2022-01-08 20:38
Tobias Lindén med nummer #21, blev matchvinnare i mötet mot Säters IF. Foto: Maria Hagberg.

J20 Division 1. Avesta kom till Kristinehovs Ishall med två raka matcher utan att gjort mål (0-5 mot Hofors och 0-9 mot Sandviken). Men efter sju mållösa perioder kunde Edvin Karlsson i mötet mot Säters IF spräcka Avestas målnolla när han kvitterade till 1-1 i slutet av andra perioden. Siffrorna stod sig efter tre perioder, innan Tobias Lindén med tretton sekunder kvar av overtime satte segerpucken för Avesta till 1-2.

-Vi borde kanske tagit tre poäng, men de hade en väldigt bra målvakt. Vi var inte riktigt heta och hittade de där hundraprocentiga lägena. Jag tycker vi är det bättre laget hela matchen igenom egentligen, säger Avestatränaren Nicklas Hero, på telefon, efter slutsignalen.

Det är just målskyttet som falerat i de senaste matcherna för J20-laget. Nu räckte ändå två mål för att knipa två poäng.

-De skapade inte mycket i första, men vi var inte tillräckligt heta framför mål och skapade trafik för att göra mål. Vi måste vara hungrigare och vilja göra mål, säger Hero om första tjugo som slutade mållös.

Avesta fortsatte att ösa på med skott resten av ordinarie tid, men i Säter stod målvakten Emil Sohls, pall för det mesta, och efter tre perioder var ställningen 1-1. I den efterföljande förlängningen kunde så Tobias Lindén, som gjorde sin blott andra match i Avestatröjan, avgöra fram till seger 1-2. Målet föregicks av Oliver Ahlberg som spelade in pucken till Hampus Wiklund, som sedan passade till ”Tobbe” Lindén som fick en felträff, men fick se pucken smita in mellan benskydden på SSIF målvakten.

-Vi var tvungna att få ett sådant mål, för att göra mål idag, säger Niclas Hero.

Plus och minus i matchen, vad säger du då?

-Plus är försvarsspelet. Jag tycker de inte har många bra lägen, och minus att vi inte åker tillräckligt med skridskor, när vi väl gör det har de ingenting att säga till om. Målskyttet är inte heller tillräckligt bra, vi är bekväma och vill inte göra skitjobbet.

Trots det i torsdags blev förlust 0-5 mot Hofors, visade man att man är på ”g”. Nu kom också en efterlängtad seger, vilket kommer ge en ”boost” för laget, menar ABK-tränaren.

-Skönt för killarna vinna. När vi är bra, kan vi slå alla lag. Men vi har en alldeles för låg lägstanivå. Men en väldigt hög högstanivå.

Är det någon spelare du vill framhålla efter matchen?

-”CH” (Cristopher Gustafsson) slet hela matchen, och gör det jobbet alla behöver göra. Sedan tycker jag Loke (Hedlund) gör en väldigt bra match på backen, säger Hero.

Härnäst möter Avesta lördagen den 15 januari mittenkollegan Hille/Åbyggeby IK på hemmaplan.

Säters IF/SSIF-Avesta BK 1-2 e.fl (0-0, 1-1, 0-0, 0-1)

Andra perioden: 1-0 (9.02) Marcus Andersson (Gustav Björk, Adam Liss), 1-1 (19.22) Edvin Karlsson (Christopher Gustafsson).

Overtime: 1-2 (4.47) Tobias Lindén (Hampus Wiklund, Oliver Ahlberg).

Skott: 25-52 (6-11, 11-17, 8-20, 0-4)

Utv, Säter: 4x2. Avesta: 4x2.

Publik: 30 (Kristinehovs Ishall)