Svagt J20 nollat mot Sandvikens IK
2021-12-19 07:54
Jesper Larsson och Isak Rundblad hade en tung lördagseftermiddag mot Sandvikens IK. Foto: Sebastian Olander

J20 Division 1 Västra A.

AVESTA. Ett blekt och energilöst Avesta BK hade svårt att få spelet att stämma i hemmamötet mot tabellfemman Sandvikens IK. Gästerna kunde till slut vinna med förkrossande 9-0 (3-0, 3-0, 3-0) vilket var ABK:s största förlust för säsongen.

-Sista gnistan att verkligen kämpa och få in puckarna är inte riktigt där idag, säger Avestas assisterande lagkapten backen Isak Rundblad.

Gästerna vann skotten med 52-33, och trots att Avesta hade mycket skott på mål var de riktigt vassa chanserna fåtaliga, samtidigt som SIF visade bättre skärpa framåt.

-Vi sätter inte chanserna och är inte tillräckligt heta när de får sina chanser.

Gästerna tog hand om kommandot redan från start och 0-1 kom redan efter 1.35 i första perioden när Pontus Carlsson fick två chanser innan pucken satt i nät bakom Jesper Larsson. ABK, var tillbakatryckta i egen zon stora delar av första perioden och kan tacka Jesper Larsson att gästrikarnas ledning stannade vid 0-3 efter första tjugo. Avesta, som var obesegrade på hemmaplan innan lördagens möte, hade svårt att komma till några vassa chanser. Oftast handlade det om soloattacker som Sandviken enkelt kunde avstyra.

När lagen möttes i början av säsongen på Arena Jernvallen vann Sandviken bara med uddamålet (5-4). Nu var klasskillnaden desto större.

-Då gjorde vi en bra match i första och tredje perioden, säger Rundblad som inte var med i förra mötet men fått berättat hur matchbilden då såg ut.

Hemmalaget inledde andra perioden piggare och Cristopher Gustafsson, Viktor Eliasson och Hampus Wiklund hade lägen till ett reduceringsmål. Men i stället för ett hemmamål ökade Sandvikens poängkung Anton Forsling på till 0-4 i numerärt underläge. När sedan Wille Eriksson spädde på till 0-5 knappt halvvägs in i perioden var matchen mer eller mindre körd. ABK hade svårt att komma in framför motståndarmålet och fick ofta ta avslut från lägen där Rasmus Johansson i SIK-kassen hade fri sikt. Med sitt andra mål i matchen och tolfte för säsongen ökade Anton Forsling på Sandvikens ledning till 0-6 efter 14.51.

Avesta, som tidigare bara tappat en poäng i hemmahallen och stod på samma poäng som Sandviken inför lördagens tillställning, såg sega ut och fick aldrig några längre anfall. Med en 6-0-ledning inför tredje kunde Sandviken enkelt kontrollera händelserna på isen.

"BK", som kom med två raka segrar i bagaget (6-3 mot Hedemora och 6-5 mot Skutskär) stod inte att känna igen. Isak Rundblad menade att man inte kunde ställa upp med tre fulla femmor var en av anledningarna till den tama insatsen och de stora förlustsiffrorna.

-Vi har dåligt med folk och viljan försvinner lite.

Efter matchen i torsdags mot HSK var laget träningslediga i går fredag, och när A-laget inte heller hade match betydde det man var lite rostiga.

-Det gör att man är lite ny på skridskorna, när man inte tränar eller spelar som vanligt, säger Isak som inte var helt nöjd med sin egen insats.

-Jag hade inte riktigt det jag brukar kunna ge.

SIK, som spelade ett mer snabbt och direkt passningsspel, kunde i tredje perioden gå ifrån till en komfortabel seger.

Närmast mål för Avesta i tredje perioden var Oliver Ahlberg som i numerärt överläge dock inte lyckades förvalta ett friläge.

Avesta, som ligger kvar på sjätteplats, möter i nästa omgång serieledarna Hofors HC på hemmaplan den 6 januari.

Nästa vecka kommer det bli träning som vanligt, men hur schemat ser ut efter jul är ännu inte bestämt.

Avesta BK-Sandvikens IK 0-9 (0-3, 0-3, 0-3)

Första perioden: 0-1 (1.35) Pontus Carlsson (Anton Forsling, Oscar Glaas), 0-2 (11.20) Tim Häggblom (Anton Forsling), 0-3 (12.47) Sebastian Vasicko (Loke Nordli, Wille Eriksson).

Andra perioden: 0-4 (7.19) Anton Forsling (Olle Ekström) spel fyra mot fem, 0-5 (9.34) Willie Eriksson (Loke Nordli), 0-6 (14.51) Anton Forsling (Adam Jonsson, Olle Ekström).

Tredje perioden: 0-7 (7.02) Rasmus Haaranen (Loke Nordli, Sebastian Vasicko), 0-8 (10.14) Oscar Glaas (Anton Forsling, Pontus Carlsson), 0-9 (19.54) Leo Jensen (Jesper Bergkvist, Christoph Kirchmayer).

Utv, ABK: 7x2. SIK: 4x2.

Domare: Felix Brask.

Publik: ca 50 (Avestahallen)

Avesta BK: Jesper Larsson (Wiggo Lundberg)-Hampus Wiklund, Oliver Ahlberg, Wiggo Karlsson Englöf, Viktor Eliasson, Isac Ihrfors-Isak Rundblad, Simon Dalén, Zacarias Ridderstam, Edvin Karlsson, Christopher Gustafsson-Maksym Maluk, Erik Millberg, David Johnson, Felix Lilja.