Komfortabel seger mot Säters IF/SSIF
2021-10-23 16:48
BILDEN: Avestas #12 Oliver Ahlberg jobbar hårt bakom Säterkassen. Foto: Olov Lindgren

J20 Division 1 Västra B.

AVESTA. Efter två raka förluster kom säsongens tredje seger för Avesta BK. Gästande Säters IF/SSIF hade inte mycket att sätta mot ABK som vann med klara 10-5 i Avestahallen.

-Vi gör en helt okay match, säger Avestabacken Oliver Ahlberg i andrafemman.

Redan efter tjugo sekunder spräckte Viktor Eliasson målnollan med att sätta 1-0. Avesta kontrollerade sedan matchen mot ett trögt Säter som inte hade mycket att sätta mot hemmalaget som var bättre på de flesta punkter.

ABK, som inte behövde gå på maxfart för att vinna matchen, tog tillvara på chanserna mot ett släpphänt Säterförsvar som stundtals var vidöppet.

-Vi är nöjda med spelet i offensiv zon och att vi gör så mycket mål, säger Ahlberg som stod för två assists i matchen.

-Det gick helt okay, säger Oliver om sin egen insats.

Avesta har haft en säsong som varit upp och ner resultatmässigt. Efter två segrar inledningsvis, kammade laget noll både mot Sandviken och Hofors. På pappret var matchen mot Säter oviss på förhand, då det bara skiljde tre poängen mellan lagen. Men det skulle visa sig gästerna för numret för små för dagen.

-Vi möter lite svagare motstånd än vad vi har gjort i de två senaste matcherna. Jag tycker ändå att vi kommer upp i den nivå vi vill komma upp i. Skönt att få vinna igen.

BK” hade kopplat ett järngrepp om tillställningen med en 3-0-ledning efter första perioden. I andra perioden fortsatte Avesta dominera och gick fram till 7-1 innan Säter fick in en reduceringspuck till 7-2 inför tredje perioden. Avesta BK slog av på takten i tredje perioden, och Säter kom lite närmare i målprotokollet.

Men vi kunde ändå gå fram till första tvåsiffriga segern för säsongen, när Erik Lindgren spikat slutresultatet 10-5 med dryga minuten kvar av tredje perioden.

Efter 8.04 av tredje perioden bytte Avesta BK in målvakten William Anderstedt i stället för Jesper Larsson som fick göra sina första minuter i J20-serien.

Även om hemmalaget idag var på hugget redan från första nedsläpp, menar Oliver Ahlberg att man inte varit det varje gång.

-Vi ska bli bättre på att alltid komma in i matchen direkt, att vara med från start.

Avesta möter i nästa match om en vecka mittenlaget Hille/Åbyggeby IK på bortaplan.

-Det blir nog en tuffare match. De har varit bra när vi spelat mot de med J18, men jag tror om vi gör det vad vi kan så kommer vi ge de en bra match, avslutar Oliver Ahlberg.

I en haltande tabell ligger Avesta BK femma.

Avesta BK-Säters IF/SSIF 10-5 (3-0, 4-2, 3-3)

Första perioden: 1-0 (:20) Viktor Eliasson (Isac Ihrfors, Hampus Wiklund), 2-0 (9.22) Viggo Meerits (Zacarias Ridderstam, Oliver Ahlberg), 3-0 (11.02) Erik Lindgren (Viktor Eliasson, Hampus Wiklund).

Andra perioden: 3-1 (1.32) Andreas Rosell (Joel Karlsson), 4-1 (9.04) Zacarias Ridderstam (Viggo Meerits, Edvin Karlsson) spel fem mot fyra, 5-1 (13.28) Hampus Wiklund (Erik Lindgren), 6-1 (15.13) Edvin Karlsson, 7-1 (17.45) Viggo Meerits (Oliver Ahlberg, Zacarias Ridderstam), 7-2 (18.10) Jamie Rätsep (Adam Liss).

Tredje perioden: 7-3 (5.39) Jamie Rätsep (Oscar Johansen), 8-3 (7.41) Viggo Meerits (Zacarias Ridderstam), 8-4 (14.14) Oliwer Karlsson, 8-5 (16.02) Adam Liss (Oliwer Karlsson), 9-5 (16.31) Zacarias Ridderstam (Robin Lejd, Edvin Karlsson), 10-5 (18.46) Erik Lindgren (Isak Rundblad).

Utv, ABK: 2x2. SIF/SSIF: 3x2.

Publik: ca 50 (Avestahallen)

Avesta BK: Jesper Larson (Wiliam Anderstedt)-Isak Rundblad, Hampus Wiklund, Erik Lindgren, Viktor Eliasson, Isac Ihrfors-Robin Leijd, Oliver Ahlberg, Edvin Karlsson, Zacarias Ridderstam, Viggo Meerits-Loke Hedlund, Olle Westlund, Erik Millberg, Christopher Gustafsson, Martin Eriksson-Wiggo Karlsson Englöf.