Smakstart för J20-laget
2021-10-02 16:49
ABK-forwarden "Zacke" Ridderstam var inne på flera av Avestas mål framåt. Foto: Per Lindgren.

Avesta BK:s J20-lag inledde säsongen med att plocka tre poäng borta mot Skutskärs SK. Matchen slutade 2-7 (1-0, 0-4, 1-3) efter att Avesta dominerade matchens två sista perioder.

-Vi kämpade in i det sista. De hade ingen jätteskarp målvakt, så det var lätt att få in puckarna, även om vi hade det lite svårt i början, säger Zackarias Ridderstam som var en av Avestas sex olika målskyttar i matchen.

Den första perioden bjöd på ett böljande spel, där det var storspel från lagens målvakter, som gjorde att det bara stod 1-0. ABK hade väl så mycket av spelet, men den ineffektivitet laget haft på försäsongen, visade sig åter igen. Skutskärs ledningsmål kom med knappa fem minuter kvar, när Oliver Dufåker hittade rätt i powerplay.

Zacarias Ridderstam i Avestas andra formation, var inte nöjd över första tjugo, men att man sedan tog tag i grejerna.

-Vi var inte med från start, vi släppte lite på deras forwards som stack. Sedan säger vi att vi ska komma igång börja kämpa, och koppla på huvudena, till andra perioden.

Det visade sig verkligen, för efter första periodpausen var Avestas spelövertag stort, och laget fick också utdelning i målprotokollet. Skutskär ådrog sig tidigt två utvisningar, och på den andra, kvitterade Zacarias Ridderstam till 1-1 efter 7.04, med ett vasst skott från snäv vinkel.

-Målvakten hann inte över, och det var öppet att slå in pucken, säger ”Zacke”.

Två minuter senare var vändningen ett faktum, när Oliver Ahlberg med ett klassavslut, gjorde 1-2, när han manövrerade sig till ett läge i ”slottet”.

-(Erik) Millberg petar ut pucken till mig. Två backar stod ganska långt ned, så jag hade god tid på mig, jag försökte ta mig förbi dem, och lyckades få in den i första krysset.

Var det där du siktade?

-Ja, vi säger det, skrattar Oliver Ahlberg, som inte var nöjd med matchinledningen:

-Vi gör en väldigt dålig första period. Kom inte alls i upp det vi kan göra. Vi kommer inte upp i tempo, och får inte till pressen. I andra har vi lite flyt och får in en puck, och sedan växer vi in i det mer och mer, och det blir en komfortabel seger.

Avesta spelade bra både framåt och i egen zon, och var klassen bättre än Skutskär. Inom loppet av drygt en minut, spädde ”BK” på ledningen till 1-3 och 1-4. Efter 17.41 när Viktor Eliasson åkte ut på 5+20 fick SSK en biljett in i matchen, men då gjorde Cristopher Gustafsson och Viggo Meerits, i spetsen ett uppoffrande spel i numerärt underläge.

Sista perioden inleddes med visst tryck från hemmalaget, som också reducerade till 2-4 efter sex minuter.

Zackarias Ridderstam som missade A-lagets match igår (fredag) mot Älvdalen, efter varit sjuk en vecka, var nu i speldugligt skick, även om han kände sig lite sliten.

-Vi var lite bekväma i början av tredje, men vi tar ikapp och kopplar på huvudena igen. Jag tycker vi ska ta med oss kämpaglöden och att vi kan sätta lägena, säger Zackarias Ridderstam, om fortsättningen.

Efter Skutskärsmålet samlade ABK ihop sig, och när Erik Millberg utökade till 2-5 efter elva minuter, var segern säkrad.

I slutminuterna blev det ytterligare ett par mål från Avesta genom Edvin Karlsson och tvåmålsskytten Viggo Meerits.

ABK-tränaren Niclas Hero, var inte nöjd över lagets första 25 minuter, men så klart glad det blev tre poäng.

-Då räddade målvakten Jesper Larsson oss, och han var vår bäste spelare idag.

Ny match väntar på på onsdag när Hedemora SK gästar Avestahallen. Oliver Ahlberg som har tagit ordentliga kliv framåt sedan förra säsongen, har vuxit fram som en av de bärande spelarna i J20-laget, tror att man kan följa upp med en ny vinst, om man gör det man ska.

-Jag vet inte så mycket om HSK, men spelar som vi gjorde i andra perioden ska vi nog kunna lösa det.

Skutskärs SK-Avesta BK 2-7 (1-0, 0-4, 1-3)

Första perioden: 1-0 5/4 (15.46) Oliver Dufåker (Melvin Yng)

Andra perioden: 1-1 5/4 (7.04) Zacarias Ridderstam (Isac Rundblad), 1-2 (9.19) Oliver Ahlberg (Erik Millberg), 1-3 (15.30) Julian Vinlöf-Palm (Erik Lindgren), 1-4 (16.37) Viggo Meerits (Isak Rundblad).

Tredje perioden: 2-4 (6.18) Zacharias Wahlund (Rasmus Ljunggren, Emil Sjöblom), 2-5 (10.56) Erik Millberg (Edvin Karlsson), 2-6 5/4 (18.02) Edvin Karlsson (Viggo Meerits, Zacharias Ridderstam), 2-7 (18.43) Viggo Meerits (Edvin Karlsson, Isak Rundblad)

Utvisningar: SSK: 7x2 ABK: 1x2, 1x5, 1x20.

Publik: 70 (Skutskärs ishall)

Avesta BK i Skutskärs ishall: Jesper Larsson (Markus Mattsson)-Hampus Wiklund, Simon Dalén, Viggo Meerits, Cristopher Gustafsson, Isac Ihrfors-Isak Rundblad, Oliver Ahlberg, Erik Millberg, Edvin Karlsson, Zacarias Ridderstam-Olle Westlund, Felix Lilja, Julian Winlöf Palm, Viktor Eliasson, Erik Lindgren.