Klar seger för J20-laget mot Säter
2020-11-11 22:17
Salalånet Albin Dahlberg tog för sig på ett bra sätt, i 6-3 segern mot Säter. FOTO: Per Lindgren.

I en haltande tabell, klättrade Avesta till sjätte plats, i J20 division 1. Detta efter man på onsdags kvällen besegrat Säters IF med 6-3.

-Vi gör inte den bästa matchen. Men vi gör mål och vinner till slut, säger en av Avestas målskyttar, forwarden Albin Dahlberg, efter matchen som hemmalaget till stora delar ägde.

Avestas J20 säsong har hittills innehållit rejäla bottennapp, men också matcher med bra spel. I matchen mot Säter mönstrade Avesta hela nitton utespelare, vilket var på gott och ont, menade tränaren Pelle Svärd.

-Det var första gången vi hade fyra kedjor. Det gjorde det svårt att hålla uppe tempot. Men vi gjorde det vi ska.

Säter som kom till matchen med en vinst efter tre omgångar, inledde målskyttet när man tog ledningen med 0-1. Men Avesta lät sig inte bekommas av baklängesmålet, och kunde vända till 2-1 genom två mål från Viktor Eliasson. I den andra perioden kvitterade bortalaget till 2-2 i första bytet. Men mindre än en minut senare tog Avesta ledningen genom debutanten Albin Dahlberg.

-”Wille” (William Ahlin) fick tag på pucken, han droppade, och sedan kunde jag skjuta fritt i slottet, säger 3-2 målskytten.

17-årige Albin Dahlberg gjorde sin första match i Avesta BK, efter tidigare under säsongen spelat i Salas division 3-lag. Med sina 183 centimeter bidrog han med fysik över banan.

-Det smäller lite mer i Sala, och man får ha huvudet upp lite mer, säger Dahlberg om skillnaden med spel i A-laget i Sala och Avestas J20-lag.

-Det tog några byten innan man kommer in i det. Det är sköna killar i laget, och alla har tagit emot mig väl, och man känner att man kommer in i laget direkt, säger Albin Dahlberg som kommer fortsätta dubblera med spel i Sala och Avestas juniorlag.

Efter två perioder hade ABK skaffat sig en tvåmålsledning, 5-3. Ett rättvist resultat, där Säter mest fick satsa på kontringar.

-Jag tycker vi spelade kontrollerat, och glimtade till. Men det var mycket upp och ner. Men vi är obesegrade hemma, konstaterade Pelle Svärd.

I den tredje perioden visade Hampus Mattsson att han har behållit sin mål form, efter A-lagets tre veckors långa uppehåll. 6-3 efter dryga tre minuters spel, betydde hans tredje mål i matchen, och att Avesta i praktiken avgjort matchen.

På lördag väntar bortamatch, mot hittills obesegrade Sandviken.

-Det kommer bli en helt annan match. Det är dags att vi vinner borta, avslutar en optimistisk ABK-tränare.

Avesta BK/Fagersta/Sala-Säters IF/SSIF 6-3 (2-1, 3-2, 1-0)

Första perioden: 0-1 (3.11) Viktor Alpherby (William Strömberg), 1-1 (13.42) Viktor Eliasson (Hampus Mattsson, Simon Dalén), spel fem mot fyra, 2-1 (15.21) Viktor Eliasson (Simon Dalén, Hampus Mattsson).

Andra perioden: 2-2 (:46) Oscar Johansson (William Strömberg), 3-2 (1.20) Albin Dahlberg (William Ahlin, Hampus Wiklund), 4-2 (6.30) Hampus Mattsson (Adam Landén), 5-2 (14.13) Hampus Mattsson (Daniel Romhin, Viktor Eliasson), 5-3 (19.58) Marcus Andersson (Rasmus Henriksson). Tredje perioden: 6-3 (3.36) Hampus Mattsson (Adam Landén).

Domare: Felipe Loñdono

Publik: 50.

Avesta BK:

Målvakt: Edvin Johansson (Christoffer Marcon)

Första backpar: Julian Winlöf-Palm-Adam Landén

Andra backpar: Hampus Wiklund-Oliver Ahlberg

Tredje backpar: Simon Dalén-Daniel Rohmin

Fjärde backpar: Ludvig Johansson.

Förstakedjan: Erik Lindgren-Christopher Gustafsson-Viggo Meerits

Andrakedjan: William Ahlin-Zacarias Ridderstam-Albin Dahlberg