Tränarsnack inför Sala HK-Avesta BK J20
2020-09-09 14:29

Ett förstärkt J20-lag med några A-lagspelare, spelar säsongens första träningsmatch på torsdag när man bortamöter Sala HK.

-Vi vill fortsätta på den inslagna vägen. Nu har vi kommit en väg in på säsongen, så man vill se lite linjer i spelet. Det är första matchen för en del, så vi har inte så stora förväntningar, säger Avestas J20-tränare Pelle Svärd.

Pelle Svärd tycker att lagets försäsongsträning har sett mycket lovande ut.

-Vi har lyft upp en del del yngre killar, och jag är riktigt imponerad av en del. De som är där lägger ner jobbet, så det ser riktigt bra ut, säger han.

Avesta åker till Sala med tre fulla femmor, och två målvakter.

Sala som egentligen skulle spela i division 4 till vinter, fick erbjudande om att ta över Gnesta plats i trean, eftersom de lagt ner sin hockeyverksamhet. Efter en del serieomläggningar kommer Sala säsongen 2020-21 spela i HockeyTrean Östra.

-Det var inget svårt val att tacka ja. Det var som en trevlig överraskning, och kom som en tidig julklapp, säger assisterande tränaren och sportchefen i Sala HK, Fredrik Brokmark.

Sala har vunnit division 4 de två senaste säsongerna, men har sedan inte lyckats kvala sig uppåt i seriesystemet.

-Målsättningen kommer att vara att hålla oss kvar utan kval. Vi har haft svårt att bygga en trupp när vi fick beskedet i mitten av augusti, säger Brokmark.

Vad tror du om matchen mot Avesta BK på torsdag?

-Jag vet inte vad Avesta kommer med för lag. För oss handlar det mest om att få fart på grejerna, och spela en träningsmatch. Resultatet är ganska oviktigt.

Sala HK har en del sjukdomar i laget men hoppas kunna ställa upp med fyra kedjor och tre backpar. Fredrik Brokmark, hälsar att det finns några forwards som håller bra klass, och är värda hålla ett extra öga på.

-Det är Anders Romegård, som har division 1 rutin från Surahammar. Han är alltid sevärd. Sedan har vi Simon Gunnarsson från Västerås, och Mattias Edling som är en vindsnabb herre.

Sala Hockeyklubb har bestämt att inte släppa in någon publik på lagets träningar eller matcher.