Pelle Svärd har bestämt sig
2020-06-12 20:08

Det är nu klart att huvudtränaren Pelle Svärd fortsätter i Avesta BK:s J20-lag i division 1.

-Avesta BK är otroligt glada att Pelle Svärd fortsätter som ansvarig för J20. Med Pelle får vi en erfaren och mycket omtyckt tränare, säger Johan Söder i Avesta BK:s sportgrupp.

För Pelle Svärd innebär det den fjärde säsongen som han tränar föreningens J20-lag. Och valet var inte speciellt svårt, säger han när hemsidan når honom på telefon, i bilen mellan Sala och Västerås.

-Dels har jag haft bra år uppe i Avesta. Jag tycker det är roligt att fortfarande hålla på med hockey. Då det funkar med familjen, så kände jag att jag vill fortsätta ett år till.

Niclas Hero och Alexander Weidenhag kommer att vara tränare för J18. I J20 laget står det också klart att Alfredo Pettersson kommer vara med i en tränarroll bakom Svärd. Det betyder att klubben har det klart på tränarsidan för juniorerna. Även om det kan tillkomma något ytterligare namn till J20, vilket i så fall Pelle Svärd skulle välkomna.

-Jag var lite osäker om Alfredo (Pettersson) var hundra procent klar, men nu är han det. "Affe" har jag jobbat med förut och Niclas Hero har jag haft ett år. Vi har samma träningsgrupp som tidigare att J18 och J20 tränar ihop. Sedan när det är matcher tar jag J20 och Niclas J18. Förhoppningsvis kommer det in lite fler personer. Jag hade ”Gabbe” (Gabriel Blom) tidigare när han hade hjärnskakning, och det fungerade klockrent, tycker jag. Ju mer folk vi är, ju lättare blir det att jobba.

Kommer ni ha samma upplägg som senaste säsongen, eller göra något annorlunda?

-Ja, det blir samma. Jag pratade med Niclas (Hero) igår kväll. Men det är inget klart alls, för fortfarande är det lite oklarheter överhuvudtaget. Vi kommer att förbereda oss på att säsongen kommer att starta precis som vanligt, som den gjort alla andra år. Jag kommer nog att kolla någon fysträning, annars kommer jag att börja när isen kommer i augusti.

Efter att J20-laget ett par säsonger varit ett topplag, så fick man nöja sig med en sjätteplats i vinter.

Pelle Svärd säger att resultaten inte betyder allt. Utan prio ett är att utveckla spelare till en så hög nivå som möjligt. Det kanske färskaste exemplet med ABK bakgrund, är Nils Åman, 20, som fått chansen att visa vad han går för i Leksands IF:s SHL lag. Inte heller att glömma, de båda 16-åriga hockeylöftena Ida Karlsson, och Emmy Nordström Åmark, som båda den gångna vintern spelade i ABK, men tillhör nu SDHL lagen Leksands IF och Luleå HF. Säkert lär fler spelare med Avesta BK anknytning, i framtiden figurera  i finrummet.

-Man ska inte blinda sig blint på resultat och tabellplaceringar. Istället var det massvis med juniorer som fick chansen att spela i A-laget förra säsongen. Jag tycker det är viktigare med sådana grejer än tabellplaceringar. Vi var ett så otroligt ungt lag i J20 förra säsongen. Nästan hela backlinjen var 03-or. Vi håller på med utbildning. Vi tävlar så klart och vill vinna alla matcher. Men det viktigaste är att alla våra spelare utvecklas och tar kliv, och fortsätter att komma så långt som möjligt i sin hockeyresa. Jag tycker att Avesta är otroligt duktiga och skickar iväg talanger hela tiden. Så det betyder att man gör någonting rätt, säger Pelle Svärd.

Vad kan vi förvänta oss av den stundande säsongen?

-Jag hoppas de fortsätter att utvecklas och fortsätter ha roligt. Och sedan ta kliven och ställa upp för varandra, och lägga ner jobbet på träningarna.

Johan Söder, i Avesta BK:s sportgrupp: "Pelle kommer också att kunna agera mentor åt våra i övrigt unga tränare inom juniorgruppen. "Affe" har varit med som tränare under några år och även han har mycket goda ledaregenskaper och hans erfarenhet som spelare blir en bra kombo med Pelle och de övriga ledarna".