J18. Förlust mot IFK Ore efter svag andra period
2022-10-16 19:37
Villiam Lederud skapade flera målchanser mot Ore och noterades för ett mål och en assist. Foto: Olov Lindgren

Avesta BK förlorade hemmamötet mot IFK Ore med 3-5, där bortalaget avgjorde i andra perioden när man gick upp till en 1-5-ledning. ”BK” ägde stora delar av spelet, men gästernas effektivitet var klart bättre än Avestas.

-Jag tycker det är underkänt från hela laget. Vi ska vinna den här matchen om vi gör som vi ska, säger Avestas RW Villiam Lederud.

Gästerna, som tog sin tredje seger för säsongen, tog halvvägs in i första perioden ledningen med 0-1, innan Emil Eriksson kvitterade till 1-1 efter 17.06. Ore, som var farliga i sina kontringar, återtog ledningen 21 sekunder senare. Andra perioden blev Avestas fall där bortalaget visade effektivitet i spelvändningar och frilägen. Innan mellanperioden var över stod det 1-5 på resultattavlan.

-Vi är inte riktigt med från start, de har mest kontringar och vi får inte riktigt in puckarna, analyserar 15-åringen matchen.

Ore fick flera frilägen när Avesta tryckte på framåt, och oftast blev Emil Rautsila i Avestakassen helt utlämnad.

-Det är lite slarvigt.

Ore kom till spel med bara tolv utespelare och på förhand trodde man det skulle bli svårt för gästerna stå distansen ut. Inför tredje bytte ABK in Casper Nilsmats i kassen som höll nollan. Avesta vann visserligen sista perioden, men underläget var för stort för att man skulle komma ikapp.

-Jag tycker vi gör vad vi kan i tredje perioden för att hämta in det här.

Trots att Ore bara hade två fulla femmor, lyckades man knyta ihop säcken. Närmare än 3-5 kom inte Avesta, som ändå ska ha en eloge att man gjorde ett bra försök att hämta in fyramålsunderläget.

-Vi trodde att vi skulle åka från dem ju mer tiden gick, att vi skulle orka mer än de, säger Lederud.

Villiam,  som också spelade i J20-laget igår, har haft en fin säsong så här långt och ligger på en fjärdeplats i J18 seriens poängliga. Han skapade flera målchanser mot Ore och gjorde säsongens tredje mål för säsongen, när han satte 3-5 i slutet av tredje perioden.

-Målet är inte så mycket att säga om då det är är Elias (Malmberg) som spelar fram till det, då gör vi som vi har tänkt på vid tek.

Är det jobbigt att spela när det är så tätt med matcher?

-Nej, jag tycker det går bra.

Redan på onsdag är det dags för nästa match för J18 när nästjumbon Säters IF/SSIF kommer på besök. Då har vi stora möjligheter att ta säsongs andra seger.

Villiam Lederud hoppas då på en snabb revansch från dagens tillställning.

-Det är bara träna vidare på det som falerar idag och försöka fokusera på den matchen.

Avesta BK-IFK Ore 3-5 (1-2, 0-3, 2-0)

Första perioden: 0-1 (9.29) Emil Pajala (Linus Edling, Erik Edling) spel fem mot fyra, 1-1 (17.06) Emil Eriksson (Emil Nyström, Elias Berglund), 1-2 (17.27) Rasmus Orenäs.

Andra perioden: 1-3 (4.38) Rasmus Orenäs, 1-4 (11.17) Elias Wikstrand (Erik Edling), 1-5 (15.48) Rasmus Orenäs (Oskar Åström, Maksim Kolnenkov) spel fem mot fyra.

Tredje perioden: 2-5 (11.18) Villiam Grönstrand (Elias Malmberg, Villiam Lederud), 3-5 (17.09) Villiam Lederud (Elias Malmberg).

Skott: 56-24 (20-9, 20.7, 16-8)

Utv, Avesta: 7x2, 1x5, 1x20. Ore: 5x2, 2x5, 1x20.

Domare: Daniel Jansson.

Publik: ca 75 (Avestahallen)

Avesta BK: Emil Rautsila (Casper Nilsmats)-Fred Ingesson, Vladyslav Kolba, Anton Eriksson, Linus Vallin, Loke Hedlund-Emil Nyström, Elias Berglund, Emil Eriksson, Texas Lövdin, Oskar Skog-Jesper Nordlund, Robin Leijd, Elias Malmberg, Albin Bäckström, Villiam Lederud-William Grönstrand, Gustav Rautsila, Philip Vahlström.

J18. Förlust i genrepet2022-09-24 18:55
Nytt bemanningsschema2021-12-08 09:47